גנטיקה

ממצאים חדשים תומכים בחסימת קולטן IL6R בטיפול ב-Giant Cell Arteritis (מתוך JAMA Cardiol)

מחקר חדש מאשר את הקשר בין וריאנט נפוץ בגן המקודד לקולטן IL6R (Interleukin-6 Receptor) ובין סיכון מופחת למפרצות באבי העורקים ותומך בהתוויה החדשה לחסימת קולטן זה, Giant Cell Arteritis (GCA), בה מפרצת באבי העורקים הינה אחד הסיבוכים המג’וריים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנבדקים עם פולימורפיזם בגן ILR6, שלא קיבלו טיפול לחסימת הקולטן, תועד פרופיל ביומרקרים דומה לזה של חולים שטופלו בתרופות החוסמות את הקולטן. זוגות אלו של נבדקים עם פולימורפיזם בגן לקולטן ואלו בהם בוצעה חסימה תרופתית של הקולטן שימשו את החוקרים לבחון את הקשר בין פולימורפיזם בגן ובין מחלות מסוימות ותועלת אפשרית לחסימת קולטן זה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם בדיקות סקר לקשרים קליניים בין פולימורפיזם של IL6R במחקר PheWAS (Phenome-Wide Association Study) באמצעות נתוני רשומות אלקטרוניות עשויות לזהות השפעות תרופות המכוונות כנגד IL6R.

מדגם המחקר כלל 332,799 יוצאי צבא, כולל 305,228 (91.7%) גברים, בגיל ממוצע של 66.1 שנים. פולימורפיזם Asp358Ala בגן ל-IL6R נקשר באופן הבולט ביותר עם סיכון מופחת לפנוטיפ מפרצת באבי העורקים (יחס סיכויים של 0.87) בקרב נבדקים ממדגם MVP (Million Veteran Program).

החוקרים זיהו 22 פנוטיפים משמעותיים הקשורים עם וריאנט גנטי של IL6R, מהם 13 פנוטיפים (59%) נקשרו עם מחלות לב וכלי דם. וריאנט IL6R נקשר בקשר הבולט ביותר עם סיכון מופחת למפרצת אבי עורקים, מפרצת אבי עורקים בטני ומפרצת של עורק הכסל, כמו גם טרשת עורקים כליליים ומחלת לב איסכמית.

הממצא לפיו הקשר הבולט ביותר עם סיכון מופחת למפרצת באבי העורקים עולה בקנה אחד עם ההתוויה האחרונה לחסימת IL6R בחולים עם GCA, בהם מפרצת של אבי העורקים עשויה להיות הסימן הראשון למחלה.

הסיכון המופחת למפרצת באבי העורקים באלו עם וריאנט IL6R במדגם MVP תועד גם בקרב נבדקים במדגם Vanderbilt University Biobank, עם 13,835 משתתפים ממרכז שלישוני. הסיכון המופחת למחלת לב כלילית תועד במדגם UK Biobank, שכלל 408,455 משתתפים מהאוכלוסיה הכללית בבריטניה.

ממצאים אלו תומכים במחקרים קודמים שהצביעו על סיכון מופחת למחלת לב כלילית עם חסימת IL6R ומחקרים קליניים הנערכים בימים אלו עשויים לאשר זאת.

החוקרים כותבים כי גישת PheWAS באמצעות מדגמים גדולים ונתונים גנטיים הינה כלי מבטיח להערכת התועלת האפשרית ותופעות לוואי של תרופות עם מסלולים ידועים וגנים נלווים.

JAMA Cardiol. Published online August 8, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • היעילות והבטיחות של Infliximab ו-Adalimumab בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Inflammopharmacology)

    היעילות והבטיחות של Infliximab ו-Adalimumab בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Inflammopharmacology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Inflammopharamcology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן Adalimumab (יומירה) והן Infliximab (רמסימה) הדגימו פרופיל בטיחות חיובי ויעילות משמעותית עם עדות לתגובה מעבדתית בחולים עם מחלת מעי דלקתית בדרגה בינונית-עד-חמורה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Infliximab ו-Adalimumab משמשים לעיתים קרובות לטיפול בחולים עם מחלת מעי דלקתית בדרגה בינונית-עד-חמורה. […]

  • מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of the Medical Sciences עולה כי רמות גבוהות של חומצה אורית בדם עשויות להפחית את הסיכון להיארעות סרטן שד בנשים, רמז להשפעה מגנה של חומצה אורית בדם מפני המחלה הממארת בנשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תתכן מעורבות של רמות חומצה אורית בדם בהתפתחות ממאירות בשל עיכוב עקה חמצונית, […]

  • נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    נציבות התרופות האירופית מזהירה מפני סיכון לתגובה אנפילקטית לטיפול ב-Glatiramer Acetate (מתוך הודעת ה-EMA)

    אנשי צוות רפואי באיחוד האירופי קיבלו הודעה המזהירה מפני סיכון לתגובות אנפילקטיות בחולים עם טרשת נפוצה המטופלים ב- Glatiramer Acetate(קופקסון), כאשר תגובות אלו עלולות להופיע גם שני לאחר התחלת הטיפול התרופתי. המומחים מסבירים כי Glatiramer Acetate הינו טיפול תרופתי לטרשת נפוצה התקפית, הניתן בצורת זריקה. התרופה משמשת לטיפול בטרשת נפוצה מזה למעלה משני עשורים עם […]

  • מה המשמעות של דחיית ה-MDMA על ידי ה-FDA לגבי עתיד התרופות הפסיכדליות? (Pharmacy Times)

    מה המשמעות של דחיית ה-MDMA על ידי ה-FDA לגבי עתיד התרופות הפסיכדליות? (Pharmacy Times)

    כתבה חדשה שפורסמה ב- Pharmacy Times דנה בדחיית הטיפול ב- MDMA בהפרעת דחק פוסט-טראומטית על ידי ועדת ייעוץ עצמאית של ה-FDA והשלכותיה על המחקר וההערכה של תרופות פסיכדליות. יהונתן ניסן משתף את הכתבה בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Transplantation עולה כי גאוט נפוץ מאוד בחולים לאחר השתלת לב ו/או ריאות, כאשר אבחנה קודמת של גאוט טרם ההשתלה מנבאת התפתחות מחלה תסמינית לאחר ההשתלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גאוט עשוי להתפתח לאחר השתלת איבר סולידי עם השלכות משמעותיות על בריאות החולים. בהעדר מידע אודות שיעורי […]

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • האם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מעכבים משמעותית את התרוקנות הקיבה? (Am J Gastroenterol)

    האם אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מעכבים משמעותית את התרוקנות הקיבה? (Am J Gastroenterol)

    בקרב חולים שטופלו באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 תועד עיכוב מתון בלבד בהתרוקנות קיבה של מזון מוצק ולא תועד כל עיכוב משמעותי בהתרוקנות נוזלים, בהשוואה לאלו שקיבלו פלסבו, עדות לכך שייתכן ואין צורך בהפסקת הטיפול בתרופות אלו לפני התערבות ניתוחית, כך כותבים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה