גנטיקה

השמנה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם במהלך החיים ותוחלת חיים קצרה יותר (JAMA Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין השמנה ובין תוחלת חיים קצרה יותר וסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, בהשוואה למדד מסת גוף תקין. עודף-משקל לווה בתוחלת חיים דומה למשקל תקין, אך לצד עליה משמעותית בסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם בגיל צעיר יותר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לחשב את הסיכון להיארעות מחלות לב וכלי דם ותתי-סוגים שונים של מחלות לב וכלי דם ולבחון את שנות החיים עם ובלי מחלות לב וכלי דם לפי קטגוריית המשקל.

במחקר מבוסס-אוכלוסיה בחנו החוקרים את הנתונים אודות מבוגרים מעשרה מדגמים פרוספקטיביים בארצות הברית, עם מעקב של 3.2 מיליון שנות-אדם בין 1964-2015. כל המשתתפים לא סבלו ממחלה קרדיווסקולארית קלינית בתחילת המחקר ולחוקרים היו נתונים זמינים אודות מדד מסת הגוף ותוצאות קרדיווסקולאריות.

החוקרים בחנו את אירועי מחלות לב וכלי דם וסוגים שונים של מחלות אלו, מחלת לב כלילית פטאלית ולא-פטאלית, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב ומקרים אחרים של תמותה קרדיווסקולארית.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 46 שנים בגברים ועל 58.7 שנים בנשים, כאשר רוב המדגם כלל נשים (73.9%). בהשוואה לאלו בעלי מדד מסת גוף תקין (18.5-24.9), הסיכון במהלך החיים להיארעות מחלות לב וכלי דם היה גבוה יותר בקרב מבוגרים בגיל העמידה בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר. בהשוואה למשקל תקין, בקרב גברים ונשים בגיל העמידה, יחסי הסיכון להיארעות מחלות לב וכלי דם עמדו על 1.21 ו-1.32, בהתאמה, בקרב אלו בעלי עודף-משקל ועל 1.67 ו-1.85, בקרב אלו בעלי השמנה. השמנה חולנית לוותה ביחס סיכון להיארעות מחלות לב וכלי דם של 3.14 ו-2.53 בקרב גברים ונשים, בהתאמה.

מדד מסת גוף גבוה יותר נקשר בקשר הבולט ביותר עם היארעות אי-ספיקת לב מבין תתי הסוגים של מחלות לב וכלי דם.

בממוצע, מספר השנים הממוצע עם מחלות לב וכלי דם היה ארוך יותר בקרב מבוגרים בגיל העמידה בקטגוריית עודף-משקל והשמנת-יתר, בהשוואה למבוגרים בעלי מדד מסת גוף תקין. דפוסים דומים תועדו בקרב מבוגרים צעירים ומבוגרים יותר.

JAMA Cardiol. Published online February 28, 2018

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה