גנטיקה

אין כדור קסם למניעת דמנציה בגיל מבוגר (Ann Intern Med)

מסקירת ספרות שיטתית עולה כי אין אמצעי מוכח למניעת הופעת דמנציה בגיל מבוגר, כך כותבים חוקרים מאוניברסיטת מיניסוטה במאמר חדש שפורסם בכתב  העת Annals of Internal Medicine. החוקרים בחנו אפשרויות שונות למניעת דמנציה בגיל מבוגר, כולל תרופות, ויטמינים ותוספים הנמכרים ללא מרשם רופא, פעילות גופנית ואימון קוגניטיבי, ובסופו של דבר קובעים כי התוצאות לא מעידות על תועלת רבה. עם זאת, מחקר אחד שילוב אימון קוגניטיבי, פעילות גופנית ותזונה והדגים שיפור מסוים בתוצאות קוגניטיביות.

להערכת פעילות גופנית, החוקרים סקרו עדויות מ-16 מחקרים אקראיים ומבוקרים להשוואת התערבות פעילות גופנית עם ביקורת לא-פעילה. העדויות לא מספקות בכדי להסיק מסקנות אודות התועלת של אימון אירובי, אימוני תנגודת, או טאי צ’י לשיפור התפקוד הקוגניטיבי. עדויות בדרגה נמוכה העידו כי התערבות הכוללת מספר מרכיבים עם פעילות גופנית, תזונה ואימון קוגניטיבי, הובילו לשיפור במספר תוצאים קוגניטיביים.

החוקרים בחנו את הנתונים מ-51 מחקרים אקראיים ומבוקרים ייחודיים להשוואת היעילות של התערבויות תרופתיות שונות עם פלסבו, טיפול סטנדרטי או ביקורת פעילה או תוצאות קוגניטיביות. המחקרים דורגו כבעלי סיכון נמוך עד בינוני. העדויות לא תמכו בשימוש בשימוש באף אחת מהתרופות שנבחנו במחקרים (תרופות לדמנציה, תרופות לאיזון יתר לחץ דם, תרופות לסוכרת, נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים או אספירין, הורמונים ותכשירים להפחתת רמות שומנים בדם) להגנה על תפקוד קוגניטיבי בחולים עם תפקוד קוגניטיבי תקין או ליקוי קוגניטיבי קל.

הסקירה להערכת אימון קוגניטיבי כללה 11 מחקרים של מבוגרים עם תפקוד קוגניטיבי תקין או ליקוי קוגניטיבי קל. המחקרים הצביעו על  סיכון נמוך עד בינוני להטיה. אימון קוגניטיבי התבסס בעיקרו על אימון מול מחשב במבוגרים בריאים ונערך במפגשים קבוצתיים שכללו חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל.

סקירה נוספת כללה 38 מחקרים בסיכון נמוך-עד-בינוני להטיה, שערכו השוואה בין תוספים הנמכרים ללא מרשם רופא, כולל חומצות שומן אומגה שלוש, סויה, ג’ינקו-בילובה, וויטמינים ממשפחת B, שילוב ויטמין D עם סידן, ויטמין C או ביתא-קרוטן או תוספים המכילים מספר מרכיבים, אל מול פלסבו או התערבויות אחרות של תכשירים הנמכרים ללא מרשם רופא למניעת או דחיית הידרדרות קוגניטיבית, ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה על-רקע מחלת אלצהיימר. סקירה זו לא מצאה עדויות מספקות בכדי להמליץ על תוסף כלשהו הנמכר ללא מרשם רופא להגנה על התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים על תפקוד קוגניטיבי תקין או ליקוי קוגניטיבי קל.

החוקרים מסמכים וכותבים כי בכל הנוגע למניעת דמנציה בגיל מבוגר, אין כדור קסם.

Ann Intern Med. Published online December 18, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה