גנטיקה

בדיקת ctDNA עשויה לעזור במניעת חזרה של סרטן השד (מדסקייפ)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

מעקב אחר נשים עם סרטן שד גרורתי באמצעות בדיקת circulating tumor DNA (ctDNA) עשוי למנוע חזרה של המחלה. כך על פי הרצאה שניתנה ב San Antonio Breast Cancer Symposium (SABCS), 2017, על ידי ד”ר ניקולס טרנר, מהמרכז לחקר הסרטן בלונדון.

לדברי ד”ר טרנר, ctDNA נוצר בעת התרבות תאי הסרטן, וניתן לזהותו בדם באמצעות “liquid biopsy“. בדיקה כזו עשויה למצוא נוכחות של מוטציות הקשורות בחזרה של סרטן השד, עד 8 חודשים טרם חזרת המחלה.

כעת החוקרים מנהלים מחקרים נוספים שנועדו לבדוק האם בדיקה זו יכולה לכוון את הטיפול ישירות לאותם תאים המציגים את המוטציה, או לעורר את מערכת החיסון של הגוף לפעול נגד אותם תאים ובכך למנוע חזרה של המחלה.

כיום ידוע כי סרטן השד קשור במוטציות שונות. חלק מהמוטציות מוכרות ושכיחות יותר, כדוגמת p53, PIK3CA, HER2, אך מוטציות אחרות קיימות רק במיעוט הגידולים. מציאתם סוג המוטציה יכולה לכוון את המטפלים למתן הטיפול המתאים.

על מנת להחליט האם בדיקה זו יכולה להנחות את הטיפול, ד”ר טרנר ושותפיו בדקו נתונים ממחקר SoFEA, אשר הקצה באופן אקראי 723 נשים עם סרטן שד מתקדם בעל רצפטורים חיוביים לטיפול אנדוקריני קו שני עם exemestane או fulvestrant. לשני הטיפולים היו תוצאים דומים באוכלוסיית הטיפול. עם זאת, הקבוצה של ד”ר טרנר מצאה כי ל 39.1% מהנשים אשר השתתפו במחקר היתה מוטציה ברצפטור לאסטרוגן אשר ניתן היה לזהות בביופסיה. במטופלים אלה, הטיפול ב fulvestrant היה מוצלח יותר מהטיפול ב exemestane.

הקבוצה כעת מבצעת plasmaMATCH, בה 1000 מטופלות עם סרטן שד מתקדם עוברות בדיקת סקר עם ctDNA על מנת למצוא את המוטציה שבגידול הסרטני להן ולכוון את הטיפול בהתאם.

לדברי ד”ר טרנר, ניתן לקחת בדיקת דם ל liquid biopsy מספר פעמים במהלך הטיפול ובכך לנטר את סוג הטיפול.

ד”ר טרנר מוסיף ואומר כי במחקר cTRAK מנסים לענות על השאלה הזו. מתוכנן לגייס 150 מטופלות עם סרטן שד triple-negative אשר סיימו את הטיפול ולבצע אצלן בדיקת ctDNA במהלך השנה הראשונה למעקב. המטופלות אשר יאובחנו עם ctDNA חיובי יוקצו למעקב סטנדרטי בלבד, או להתערבות עם programmed death ligand 1 antibody pembrolizumab (Keytruda, Merck), על מנת לבדוק האם ניתן לעורר את מערכת החיסון לנקות את המחלה השארית.

ד”ר טרנר קשור מחקרית ו/או נותן ייעוץ לחברות:,Roche, Merck, Clovis, Novartis, Pfizer, AstraZeneca, Tesaro, Synthon.

San Antonio Breast Cancer Symposium (SABCS) 2017. Tackling Breast Cancer Diversity. Presented December 8, 2017. 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה