גנטיקה

אלגוריתם חדש לטיפול במחלת מפרקים דלקתית על-רקע טיפול המכוון כנגד נקודות בקרה חיסונית (Oncologist )

מחלת מפרקים דלקתית הינה רעילות חדשה שנקשרה עם טיפול במעכבי נקודות בקרה חיסונית (Checkpoint Blockade), וכעת פורסם לראשונה אלגוריתם המסייע לרופאים באבחנה וטיפול במצבים אלו.

החוקרים מסבירים כי בשנה שעברה, ריאומטולוגים דיווחו על סדרה של 13 חולים שפיתחו סיבוכים ריאומטולוגיים במהלך טיפול במעכבי נקודות בקרה חיסונית, מהם תשעה פיתחו מחלת מפרקים דלקתית. בעקבות זאת, הכירו ברעילות משפחת התרופות החדשה הנ”ל וכי על הרופאים ללמוד כיצד לאבחן מצבים אלו. בהתאם, החוקרים יצרו אלגוריתם חדש, שפורסם כעת בכתב העת The Oncologist.

הכלי מבחין בין רעילות לפי דרגה, כפי שמוגדר ע”י ה-Common Toxicity Criteria for Adverse Events, ומציע על בירור הולם (בדיקת ריאומטולוג, בדיקות מעבדה והדמיה) וגישה לטיפול. אפשרויות הטיפול כוללות נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים וסטרואידים לדרגות קלות ו-Methotrexate ומעכבי TNF לתסמינים חמורים יותר.

התסמינים מסווגים לפי חומרה לדרגות 1, 2 ו-3. באופן כללי, יש לחפש אחר כאב מפרקי; תסמינים דלקתיים, שניתן להגדיר כנוקשות מפרק לאחר שינה או חוסר פעילות או שיפור בתסמינים עם תנועה או חום; ונפיחות מפרקים, הניתנת לזיהוי בבדיקה גופנית.

במידה והתסמינים משפיעים על הפעילות היומיומית של המטופל, אזי יש להשלים מספר בדיקות, כולל בדיקות דם ל-ANA (Antinuclear Antibody, Rheumatoid Factor, anti Cyclic Citrullinated Peptide ו-HLA B27).

הטיפולים התומכים המומלצים כוללים נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים, טיפול מקומי בסטרואידים או טיפול תוך-מפרקי בסטרואידים. במידה והרעילות חמורה יותר, אזי יש לשקול מינון גבוה יותר של סטרואידים פומיים. בחלק מהמקרים, ניתן לשקול, בהתייעצות עם ריאומטולוג, תוספת של תרופות לדיכוי חיסוני.

בחלק מהמקרים, יש להפסיק את הטיפול ב-Checkpoint Blockade , במידה ואין שיפור בתסמינים לאחר 4-6 שבועות.

Oncologist  Published online May 26, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה