גנטיקה

ספירה לבנה עשויה לסייע בזיהוי תגובה לטיפול אימונותרפי בחולי סרטן (מתוך כנס ה-ELCC)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ELCC (European Lung Cancer Conference) עולה כי בדיקת ספירת תאים לבנים עשויה לסייע בחיזוי תגובה לטיפול ב-Nivolumab (אופדיבו) בקרב חולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer). החוקרים מדווחים כי בחולים עם רמות גבוהות של תאי NK (Natural Killer) או יחס נויטרופילים-לימפוציטים נמוך קיים סיכוי גבוה יותר לתגובה מלאה או חלקית או למחלה יציבה עם הטיפול התרופתי.

החוקרים מדווחים על סדרה של 54 חולים עוקבים שטופלו בשל NSCLC ב-Nivolumab במינון 3 מ”ג/ק”ג כל שבועיים. הגיל החציוני של המשתתפים עמד על 69 שנים, 83% היו גברים. מרבית החולים היו במצב תפקודי של 0/1 לפי סולם ECOG ו-92% היו מעשנים פעילים או מעשנים בעבר.

במרבית החולים מדובר היה בסרטן בשלב IV, עם חלוקה שווה בין סרטן תאי קשקש (52%) ואדנוקרצינומה (48%).

החוקרים בחנו את הפרופיל האימוני של דם היקפי בתחילת המחקר ולאחר שניים וארבעה מחזורי טיפול, תוך הערכת CD3, CD4, CD8, NK, Treg ו-Myeloid Derived Suppressor Cell Lymphocyte.

מהתוצאות עלה כי לאחר טיפול ב-Nivolumab, ב-20 חולים תועדה תגובה מלאה או חלקית או מחלה יציבה, בעוד שב-34 חולים חלה התקדמות של המחלה.

בחולים שהגיבו לטיפול או הוגדרו עם מחלה יציבה תועד סיכוי גבוה יותר משמעותית, בהשוואה לאלו בהם המחלה התקדמה, למדד ECOG אפסי (76.9% לעומת 23.1%) וקבלת טיפול כימותרפי אחרון לפחות ארבעה חודשים טרם ההערכה (61.9% לעומת 38.1%).

מהערכת פנוטיפ הלויקוציטים עלה כי בחולים שהגיבו לטיפול או הוגדרו עם מחלה יציבה תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית מאלו בהם המחלה התקדמה לרמות CD3+ גבוהות יותר וספירת תאי NK גבוהה יותר.

הממצאים הצביעו על קשר בעל מובהקות גבולית בין ספירת לימפוציטים גבוהה יותר ובין תגובה לטיפול ב-Nivolumab או מחלה יציבה, בעוד שספירת נויטרופילים נמוכה יותר ויחס נויטרופילי-לימפוציטים נמוך יותר נקשר גם כן עם תגובה לטיפול או מחלה יציבה בעקבות הטיפול.

מניתוח נוסף של הנתונים ב-31 חולים עם נתונים זמינים בכל שלוש נקודות ההערכה עלה כי עליה שממעותית בתאי NK וירידה משמעותית בשיעור תאי CD4 נקשרו עם תגובה לטיפול. במגיבים לטיפול תועד מספר וריכוז גדוללים יותר של תאי CD8+ המבטאים PD-1.

מתוך כנס ה-ELCC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה