גנטיקה

בדיקות גנטיות מעידות על מגוון וריאנטים של היפרכולסטרולמיה משפחתית בקהילה (Science)

בדיקות גנטיות שבוצעו בלמעלה מ-50,000 מבוגרים במדגם גדול בארצות הברית מצאו כי אחד מכל 222 נבדקים נושא וריאנטים גנטיים הקשורים בהיפרכולסטרולמיה משפחתית (Familial Hypercholesterolemia או FH), כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Science. יתרה מזאת, באותם נשאי FH תועד סיכוי הרבה יותר גבוה למחלת עורקים כלילית או מחלת עורקים כלילית מוקדמת.

החוקרים מדווחים כי ב-229 הנבדקים הם זיהו 35 וריאנטים פתוגניים ידועים וצפויים ב-LDLR, APOB ו-PCSK9. שיעורי ההימצאות המשוערים של FH עומדים על 1:256 מכלל הנבדקים ועל 1:118 בנבדקים במעבדות צנתורים. וריאנטים של FH זוהו ב-2.5% בלבד מהנבדקים עם היפרכולסטרולמיה חמורה (ערכי LDL של 190 מ”ג/ד”ל ומעלה) במדגם, וערכי LDL מקסימאליים של 190 מ”ג/ד”ל ומעלה לא זוהו ב-45% מנשאי FH. בסיכומו של דבר, בנשאי וריאנט FH תועד ריכוז LDL מקסימאלי שהיה גדול יותר, בהשוואה לנבדקים שאינם נשאים וסיכוי מוגבר משמעותית למחלת עורקים כלילית כללית ומוקדמת (יחס סיכויים של 2.6 ו-3.7, בהתאמה). הסיכויים המוגברים למחלת עורקים כלילית כללית ומוקדמת היו הבולטים ביותר בנשאים של וריאנטים של אובדן-תפקוד של LDLR (יחס סיכויים של 5.5 ו-10.3, בהתאמה).

14 נשאי וריאנטים של FH הלכו לעולמם: מסקירת הרשומות הרפואיות עלה כי אף אחד מהם לא אובחן קלינית עם FH. לפני בדיקות גנטיות, רק ב-15% מנשאי וריאנטים של FH נקבעה אבחנה לפי קודי ICD-10 של היפרכולסטרולמיה טהורה או תועדה הערכה במרפאת ליפידים, עדות לכך שחלק קטן מהחולים אובחן קודם לכן עם FH.

מניתוח הנתונים עלה כי קריטריונים שהיו קיימים טרם הריצוף הגנטי תמכו באבחנה סבירה או דפיניטיבית של FH ב-24% מנשאי וריאנטים של FH, ממצאים המדגישים את מגבלות השימוש בקריטריונים קליניים קיימים לבדיקות סקר בהעדר בדיקות גנטיות.

טיפול פעיל בסטטינים תועד ב-58% מהחולים וטיפול בסטטינים בעצימות גבוהה שימש ב-37% מנשאי וריאנטים של FH. רק ב-46% מהנשאים שנטלו בהווה טיפול בסטטינים תועד ריכוז LDL עדכני נמוך מ-100 מ”ג/ד”ל, זאת בהשוואה ל-77% מהנבדקים שלא זוהו כנשאים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי ריצוף גנטי בקנה מידה גדול עשוי לסייע בזיהוי FH, לחשוף ולאפיין וריאנטים פתוגנטיים, לקבוע את הימצאות המחלה ולסייע בהבנה טובה יותר של החשיבות הקלינית והתוצאות.

Science 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה