גנטיקה

מהו הטיפול המניעתי היעיל והבטוח ביותר למניעת סרטן קולורקטאלי בקרב אנשים עם נאופלאסיה קולורקטלית בעבר ? (BMJ)

סקירה שיטתית ומטה אנליזה חדשה שפורסמה ב-BMJ קובעת כי מבין האנשים עם נאופלאסיה קולורקטלית בעבר, נטילת אספירין במינון נמוך מהווה הבחירה הבטוחה ביותר למניעת סרטן קולורקטאלי, על אף שתרופות שאינן אספירין מקבוצת ה- NSAIDsעשויות להיות אפקטיביות יותר.

לדעת המחברים, ממצאים אלה מרחיבים את המלצות ה-USPSTF התומכות בשימוש באספירין במינון נמוך עבור מטופלים עם נאופלסיה קולורקטאלית בעבר.

ע”פ האנליזה, תרופות שאינן אספירין מקבוצת ה-NSAIDs היו האפקטיביות ביותר למניעת נאופלאסיה מטאקרונוס מתקדמת (ירידה של 63% בהשוואה לפלצבו), ולאחר מכן אספירין במינון נמוך (ירידה של 29%), אספירין + חומצה פולית (27% ירידה), אספירין + קלציום וויטמין D (ירידה של 29%) , ומינון גבוה של אספירין (19% ירידה).

טיפול ב-NSAIDs שאינו אספירין היו גם האפקטיביים ביותר במניעת כל סוג שהוא של מטאכרונוס נאופלאסיה, בעוד שלאספירין במינון נמוך וגבוה הייתה אפקטיביות קטנה יותר ודומה. עם זאת, השימוש ב-NSAIDs היה קשור לעלייה של 23% בסיכון לתופעות לוואי בהשוואה לפלצבו, בעוד שאספירין במינון נמוך היה מדורג כטיפול הבטוח ביותר בין התרופות המניעתיות.

החוקרים מסכמים כי במטופלים בסיכון גבוה למטאכרונוס נאופלאסיה קולורקטאלית הנמצאים בסיכון קרדיווסקולרי נמןך, בעיקר כאלה הנמצאים במעקב קולונוסקופי, השימוש ב-NSAIDs לא סלקטיביים עשויים להישקל כטיפול הבחירה למניעת נאופלאסיה מתקדמת. מצד שני, אספירין במינון נמוך עשוי להיות מועיל לכלל המטופלים, ללא תלות בסיכון הבסיסי לנאופלאסיה , וזאת בהתחשב ביחס המועדף שיש לו מבחינת תועלת/סיכון.

המחברים ממליצים על עריכת מחקרים שיסייעו בקביעת הטיפול המתאים לקבוצות מטופלים שונות תוך התחשבות ברמת הסיכון שלהם,  כך שניתן יהיה להמליץ על טיפול אופטימלי תוך התייחסות לאפקטיביות ולבטיחות. 

BMJ 2016.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה