גנטיקה

האם אורח חיים בריא יכול להפחית את הסיכון הגנטי להופעה של מחלת עורקים כלילית? (NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE)

מאת נעה גינזבורג, BSc

הסיכון למחלקת עורקים כלילית מושפע הן מגורמים גנטים והן מאורח החיים. מחקר חדש, שמומן בין השאר על ידי ה-NIH, מצא כי במבוגרים הנמצאים בסיכון גנטי גבוה לסבול ממחלת עורקים כלילית, שמירה על אורח חיים בריא נקשר לסיכון נמוך בכמעט 50% להופעה של מחלה כזו, בהשוואה למבוגרים שלא שמרו על אורח חיים כזה.

החוקרים השתמשו במדד DNA sequence polymorphisms כדי לכמת את הסיכון הגנטי למחלת עורקים כלילית בשלוש עוקבות מחקר פרוספקטיביות שונות. הראשונה כללה 7814 משתתפים ממחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities), השניה כללה 21,222 ממחקר WGHS (Womens Genome Health Study)  והשלישית- 22,389 משתתפים ממחקר MDCS (Malmö Diet and Cancer Study). בנוסף אליהם נכללו גם 4260 משתתפים ממחקר חתך BioImage עבורם היו קיימים נתונים על הגנוטיפ. החוקרים בחנו גם כיצד התמידו המשתתפים בשמירה על אורח חיים בריא. הם חיפשו ארבעה מאפיינים אצל המשתתפים: המנעות מעישון (בהווה), ללא השמנת יתר, פעילות גופנית קבועה ושמירה על דיאטה בריאה.

הסיכון היחסי להיארעות של אירוע קורונרי בין המשתתפים היה 91% גבוה יותר במשתתפים שנמצאו בקבוצת הסיכון הגנטי (כלומר, ברבע העליון של המדד הפוליגנטי) מאשר משתתפים בקבוצת הסיכון הגנטי הנמוך (הרבע התחתון של המדד) – יחס הסיכונים היה 1.91 (95% CI 1.75 2.09) . אורח חיים בריא, אותו החוקרים הגדירו כחיובי בלפחות שלושה מתוך ארבעת המאפיינים שציינו למעלה, נקשר עם סיכון נמוך באופן משמעותי לסבול מאירוע קורונרי בהשוואה לאורח חיים שאינו עומד בקריטריונים הללו (כלומר, חיובי רק לאחד מהמאפייים הללו או פחות), וזאת ללא תלות בגורמי סיכון גנטיים. במשתתפים שהיו בסיכון גנטי גבוה לסבול ממחלת עורקים כלילית או אירוע כלילי, שמירה על אורח חיים בריא נקשרה עם ירידה של 46% בסיכון היחיס לסבול מאירוע כלילי בהשוואה למשתתפים בקבוצת הסיכון שלא שמרו על אורח חיים בריא (יחס סיכויים של 0.54, CI 95%, 0.47-0.63).  ממצאים אלו התאימו לירידה שנמצאה בהיארעות הסטנדרטית לעשר שנים של אירועים כליליים בין 10.7% עבור אורח חיים לא בריא לעומת 5.1% בקבוצת אורח החיים הבריא במחקר ARIC, לירידה בין 4.6% ל-2% במחקר WGHS, ולירידה מ-8.2% סיכון ל-5.3% במחקר MDCS. במחקר BioImage, שמירה על אורח חיים בריא נקשרה עם פחות מקרים של הסתיידות העורקים הכליללים בכל אחת מקבוצות הסיכון הגנטי.

החוקרים מסכמים כי בכלל המשתתפים במחקרים השונים נראה כי גורמים גנטיים ושל אורחות החים נקשרו לרגישות להופעה או החמרה של מחלת עורקים כלילית. ניכר כי במשתתפים הנמצאים בסיכון גנטי גבוה אורח חיים בריא משפיע או נקשר עם ירידה של 50% בסיכון היחסי להופעה של מחלת עורקים כלילית בהשוואה לאלו שלא שמרו על אורח חיים כזה.

לאבסטרקט

NEW ENGLAND JOURNAL OF MEDICINE

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה