גנטיקה

הערכת תוצאות תכנית שיקום קוגניטיבי בשורדי סרטן לאחר טיפולים כימותרפיים (J Clin Oncol.)

בחולים הסובלים מתסמינים קוגניטיביים לאחר טיפול כימותרפי תגובה טובה לתכנית שיקום מבוססת-רשת, שאינה מובילה רק לשיפור תסמינים קוגניטיביים אלא גם מקלה על תחושות חרדה, דיכאון, עייפות ודחק, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי חדש, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

החוקרים גייסו למחקר מטופלים ששרדו מחלה ממארת עם (למעט ממאירויות של מערכת העצבים המרכזית), שהשלימו לפחות שלושה מחזורי טיפול כימותרפי אדג’וונטי במהלך 6-60 החודשים הקודמים ודיווחו על המשך תסמינים קוגניטיביים. כל המשתתפים השלימו ייעוץ טלפוני בן שלושים דקות ולאחר מכן חולקו באקראי ל-15 שבועות התערבות ביתית או טיפול סטנדרטי. התוצא העיקרי כלל דיווח-עצמי על תפקוד קוגניטיבי לפי מדד FACT-COG (Functional Assessment of Cancer Therapy Cognitive Function), תוך הערכת ההבדלים בין הקבוצות לאחר ההתערבות ושישה חודשים מאוחר יותר.

מדגם המחקר כלל 242 משתתפים (גיל חציוני של 53 שנים, 95% נשים). התוצא העיקרי של הבדל בליקוי קוגניטיבי לפי מדד FACT-COG היה מובהק סטטיסטית, כאשר משתתפים בקבוצת ההתערבות דיווחו כי הליקוי הקוגניטיבי היה פחות חמור בתום ההתערבות. הבדל זה נותר שישה חודשים לאחר ההתערבות.  התוצאות הנוירו-פסיכולוגיות לא היו שונות באופן מובהק בין הקבוצות בתום ההתערבות או לאחר שישה חודשים. החוקרים מדווחים על רמות חרדה/דיכאון ודרגת עייפות נמוכות יותר בקבוצת ההתערבות בתום ההתערבות.

מהנתונים עולה עוד כי חל שיפור משמעותי בתחושת דחק בקבוצת ההתערבות בשתי נקודות הזמן שנבחנו. לא זוהו הבדלים משמעותיים באיכות החיים בין הקבוצות בתום ההתערבות, אך בקבוצת ההתערבות תועדה איכות חיים טובה יותר שישה חודשים לאחר ההתערבות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההתערבות הובילה לשיפור תסמינים קוגניטיביים בהשוואה לטיפול סטנדרטי. למיטב ידיעתם, זהו המחקר האקראי-מבוקר הגדול הראשון שהדגים שיפור בתפקוד קוגניטיבי במטופלים לאחר טיפולים כימותרפיים.

J Clin Oncol. Published online October 28, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה