גנטיקה

שימוש נרחב בקנאביס עלול לפגוע בצפיפות העצם (Am J Med)

מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of Medicine עולה כי שימוש נרחב וקבוע בקנאביס מלווה בצפיפות עצם נמוכה יותר וסיכוי מוגבר לשברים, בהשוואה לעישון סיגריות רגילות בלבד. החוקרים מדווחים כי צפיפות העצם עם שימוש נרחב בקנאביס הייתה נמוכה בכ-5%, בהשוואה לעישון סיגריות, עם עליה של כמעט כפליים בסיכון לשברים, בהשוואה לביקורות.

מדובר במחקר חתך שכלל מטופלים במרפאות ראשוניות בבריטניה בין 2011-2013. קבוצת המקרים כללה מעשני קנאביס, תוך סיווג היקף השימוש בקנאביס למתון (56 משתתפים) ונרחב (144 משתתפים), לפי יותר או פחות מ-5,000 מקרי עישון קנאביס במהלך החיים. קבוצת הביקורות כללה 114 מעשני סיגריות.

מהתוצאות עולה כי שימוש נרחב בקנאביס לווה בצפיפות נמוכה יותר של עצם הירך (הבדל של 0.20- במדד Z score לעומת עליה של 0.20+, p<0.005), צפיפות נמוכה יותר בעמוד השדרה (0.5- לעומת 0.0, p<0.0005) ומדד מסת גוף נמוך יותר (26.5 לעומת 29.0) בהשוואה לביקורות. גם שיעור השברים היה גבוה יותר עם עישון קנאביס רב (יחס שיעורים של 2.17).

בהשוואה לביקורות, ריכוז CTX (C-Telopeptide of Type 1 Collagen) היה מוגבר עם עישון קנאביס נרחב, כמו גם רמות P1NP (N-Terminal Propeptide of type 1 Procollagen).

ריכוזי 25-Hydroxyvitamin D היו נמוכים יותר עם עישון קנאביסס נרחב, בהשוואה לביקורות (25.4 לעומת 26.7 ננומול/ליטר).

מניתוח סטטיסטי עלה כי עישון נרחב של קנאביס הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לצפיפות העצם בעמוד השדרה וצפיפות העצם בירך, אך ההשפעה על צפיפות העצם בעמוד השדרה לא הייתה ישירה אלא בתיווך מדד מסת הגוף.

החוקרים מסמכים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין עישון קנאביס ובין צפיפות עצם מופחתת, מדד מסת גוף נמוך יותר וספיגת עצם מוגברת, עם עליה בסיכון לשברים.

Am J Med. Published online September 1,2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה