גנטיקה

יכולת הזיכרון המילולי העדיפה בנשים עשויה למסך מחלת אלצהיימר (Neurology)

לנשים עדיפות בכל הנוגע לכישורי זיכרון מילולי, אך כישרון זה עשוי להוביל למיסוך סימנים מוקדמים של מחלת אלצהיימר, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Neurology.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים 672 משתתפים ממחקר ADNI עם ליקוי קוגניטיבי אמנסטי קל ו-254 עם מחלת אלצהיימר והשוו אותם אל מול 390 נבדקים בריאים. בכלל הקבוצה, 43.5% היו נשים, 93% לבנים, והגיל הממוצע עמד על 73.4 שנים.

כל המשתתפים השלימו בדיקות FDG-PET של המוח בתחילת המחקר וכן הערכת מדדי RAVLT (Rey Auditory Verbal Learning Test). במהלך הערכת RAVLT, המשתתפים התבקשו לזכור מספר רב ככל הניתן מבין 15 מילים לא-קשורות שהוקראו להן מוקדם יותר. החוקרים בחנו את מדדי שליפה מיידית ומאוחרת.

בכל הנשים, ביחד ובכל תת-קבוצה אבחנתית, תועדו מדדים טובים יותר בהערכת שליפה מיידית לפי RAVLT, בהשוואה לגברים. בנוסף, שליפה מאוחרת הייתה טובה יותר משמעותית בכלל הקבוצה של הנשים ובאלו עם ליקוי קוגניטיבי אמנסטי קל וביקורות בריאות, אך לא בקבוצת חולי אלצהיימר.

שיעורי TLGluMR (Temopral Lobe Glucose Metabolic Rates), שנמדדו באמצעות FDG-PET, היו גבוהים יותר משמעותית בכלל הקבוצה של הנשים בהשוואה לכלל הקבוצה של הגברים, אך לא תועדו הבדלים תלויי-מגדר בתתי-קבוצות לפי אבחנות.

בשני המינים תועדה אינטראקציה משמעותית בין שליפה מיידית ובין מדדי TLGluMR גבוהים יותר, אך הקשר היה בולט יותר בנשים בהשוואה לגברים. רק בנשים הודגם קשר מובהק בין שליפה מאוחרת ובין מדדי TLGluMR גבוהים יותר.

לאחר ניתוח הנתונים לפי אבחנה, בנשים עם ליקוי קוגניטיבי אמנסטי קל תועדה אינטראקציה משמעותית יותר בין מדדי TLGluMR ובין שליפה מיידית ומאוחרת, בהשוואה לגברים עם ליקוי קוגניטיבי אמנסטי קל. היתרון תלוי-מגדר היה הבולט ביותר עם קצב ניצול גלוקוז בינוני או גבוה.

בסופו של דבר, החוקרים כותבים כי היתרון של נשים בכל הנוגע לזיכרון מילולי לאורך החיים עשוי באופן אירוני להפוך לחסרון בשלבים מוקדמים של מחלת אלצהיימר.

Neurology. Published online October 5, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה