גנטיקה

מה בין קנאביס ובין הישנות פסיכוזה? (JAMA Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry, עולה כי המשך עישון קנאביס לאחר אירוע ראשון של פסיכוזה קשור בקשר סיבתי עם סיכון מוגבר להישנות פסיכוזה. החוקרים מלונדון מסבירים כי ממצאי המחקר מעידים כי השימוש בקנאביס הינו גורם סיכון הפיך להישנות ומציעים כי הפסקת השימוש בקנאביס לאחר הופעת פסיכוזה עשויה לסייע בהפחתת הסיכון להישנות.

מדגם המחקר כלל 90 נשים ו-130 גברים (גיל ממוצע, 29 שנים), שהיו במעקב למשך לפחות שנתיים לאחר אירוע ראשון של פסיכוזה.

החוקרים מדווחים כי שיעורי ההישנות היו הגבוהים ביותר באלו שהשתמשו בקנאביס באופן רציף לאחר אירוע פסיכוזה ראשון (59.1%), כאשר השיעור הנמוך ביותר תועד באלו שלא השתמשו באופן רציף בקנאביס (28.5%). בקרב המשתמשים לסירוגין בקנאביס, שיעורי ההישנות עמדו על 36%.

מניתוח סטטיסטי תוך תקנון למשתנים דוגמת שימוש בסמים אסורים ותרופות אנטי-פסיכוטיות אחרות, כמו גם גורמים גנטיים וסביבתיים, הסיכון להישנות פסיכוזה היה גבוה יותר ב-13% בזמן שימוש בקנאביס, בהשוואה לנקודות זמן בהן לא השתמשו בקנאביס (יחס סיכויים של 1.13).

החוקרים מדווחים על קשר מנה-תגובה: שינוי של יחידה אחת בדפוס שימוש בקנאביס, עדות לשימוש סדיר יותר לאורך זמן, עמד בקורלציה עם סיכוי גבוה יותר להישנות (יחס סיכויים של 1.10).

ניתוח נוסף אישר כי קשר זה שיקף את ההשפעה של שימוש בקנאביס על הסיכון העתידי להישנות, ולא כי מדובר בהשפעת הישנות על שימוש מאוחר יותר בקנאביס.

JAMA Psychiatry. Published online September 28, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה