גנטיקה

מה בין סוג הדם ובין סיכון לתמותה ואירועים מוחיים לאחר השתלת LVAD? (מתוך כנס ה-ISHLT)

בחולים לאחר השתלת LVAD (Left Ventricular Assist Device) עם סוג דם O ייתכן סיכון מוגבר למספר סיבוכים לאחר הפרוצדורה, כולל תמותה, כך עולה משני פוסטרים שהוצגו במהלך כנס ה-International Society for Heart and Lung Transplantation.

במחקר הראשון נכללו 1,150 חולים לאחר השתלת LVAD, שטופלו בחמישה מרכזים בין מאי 2004 ועד מאי 2015 (גיל ממוצע בעת ההשתלה של 59 שנים). מבין אלו, 42% היו עם סוג דם O, 42% עם סוג דם A, 13% עם סוג דם B.

מהנתונים עלה כי באלו עם סוג דם AB שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים היו נמוכים משמעותית, בהשוואה לאלו עם סוג דם A, B או O (p=0.037). יתרה מזאת, שיעור האירועים המוחיים האיסכמיים היה גבוה יותר בקבוצה זו.

עם זאת, רק סוג דם AB תועד רק ב-3% מהחולים במחקר (31 חולים). אעפ”י כן, החוקרים מציינים כי הכרת הבדלים בנטיה לקרישה/דימום בהתאם לקבוצת הדם עשויה לסייע בהתאמת הטיפול לחולים תחת תמיכת מכשירי LVAD.

במחקר השני נכללו 114 חולים עם LVAD. למרות שלא זוהו הבדלים משמעותיים באירועי דמם עד חמש שנים בין אלו עם סוג דם O ואלו עם סוג דם אחר, החוקרים זיהו מגמה לפיה שיעור הדימומים היה נמוך יותר באלו עם סוג דם O ממצאים הפוכים בדיוק להשערת החוקרים.

לדברי החוקרים, התחזית המקורית שלהם התבססה על כך שבחולים עם סוג דם O רמות vWF (Von Willebrand Factor) נמוכות ב-25-30% בהשוואה לאלו עם סוג דם אחר- וכן כי ידוע כי חולים עם LVAD נוטים לפתח חסר vWF ולכן נוטים יותר לדימומים.

להערכת החוקרים, בשלב זה עוד אין די נתונים בכדי להמליץ על התאמת דרגת הטיפול נוגד הקרישה לסוג הדם של החולים. עם זאת, שני המחקרים תורמים עדויות נוספות בכל הנוגע לסוגיית חשיבות סוג הדם של החולים.

מתוך כנס ה-ISHLT

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה