גנטיקה

הסיכון לדום לב פתאומי בצעירים שאינם ספורטאים תחרותיים דומה לזה הקיים בספורטאים (American Journal of Cardiology)

בתלמידי תיכון וסטודנטים שאינם ספורטאים תחרותיים קיים סיכון דומה לדום לב פתאומי (SCD,sudden cardiac death) לזה הנרשם בסטודנטים שהם ספורטאים. נתון זה מעורר דאגה מבחינת בריאות הציבור, מאחר שהוא נוגע לאוכלוסיה רחבה מאוד שאינה עוברת בדיקות סקירה לאבחון הפרעת קצב מסכנת חיים. (הבדיקות מבוצעות בדר”כ רק בצעירים שעוסקים בספורט תחרותי).

בין 27 מקרים שבחנו החוקרים של דום לב פתאומי בצעירים בני 14-23, רק 3 היו של אתלטים, ואילו הנותרים לא היו אתלטים. 81 אחוזים ממקרי המוות היו של נערים ממין זכר. קרדיומיופתיה היפרתרופית(HC) היא גורם המוות השכיח ביותר בין המקרים שנבחנו. גורם מוות שכיח נוסף היתה קרדיומיופתיה אריתמוגנית של החדר הימני (arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy).

לדברי החוקרים, הממצאים מעלים בעיה אתית לגבי השלכות שעשויות להיות לצמצום מבדקי הסקר לזיהוי בעיות גנטיות או בעיות לב מולדות לא מוכרות רק לספורטאים תחרותיים. למרות הסיכון הכרוך בכך שלא נערכות בדיקות סקר באוכלוסיה הכללית, החוקרים מסתייגים מקביעה שיש לערוך בדיקות סקר בכלל אוכלוסית הצעירים.  הם סבורים שפתרון אפשרי הוא לחלק שאלונים פשוטים ויעילים בבתי הספר שיהיה קל וכלכלי להשתמש בהם לצורך זיהוי גורמי סיכון אפשריים בקרב קבוצות מי שלא נחשבות כיום כמשתייכות לאוכלוסייה בסיכון למוות פתאומי

Am J Cardiol2016; DOI:10.1148/radiol.2015142551.Abstract

לדיווח בבמדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה