גנטיקה

הנחיות חדשות ממליצות על טיפול בסטטינים במבוגרים מתחת לגיל 75 עם גורמי סיכון ומטילות ספק בבדיקות סקר של ילדים (USPSTF)

סטטינים בעוצמה נמוכה-עד-בינונית מומלצים לשימוש בחולים בסיכון למחלות לב וכלי דם בגילאי 40-75 שנים, כך עולה מטיוטת המלצות מטעם ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force). עם זאת, העדויות הנוכחיות אינן חזקות דיו בכדי להמליץ על טיפול בסטטינים בחולים אלו בגילאי 76 שנים ומעלה.

במטופלים מתחת לגיל 76 שנים, העדר תסמינים או היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, המעשנים או סובלים מדיסליפידמיה, סוכרת, או יתר לחץ דם, עם סיכון מחושב לאירוע קרדיווסקולארי של לפחות 10% בתוך עשר שנים, הסוכנות ממליצה על דרגה B לטיפול בסטטינים. המשמעות היא כי יש להציע את השירותים מאחר והעדויות מצביעות על תועלת בינונית-עד-משמעותית.

דרגת ההמלצה ירדה ל-“C” באותה אוכלוסיית חולים עם סיכון קרדיווסקולארי בתוך עשר שנים בטווח 7.5%-10%. המשמעות היא כי יש להציע סטטינים באופן סלקטיבי, על-בסיס שיקול הדעת הקליני והעדפות המטופלים.

בסיכומו של דבר, מסקירת ה-USPSTF עלו עדויות מספקות לפיהן הנזק של סטטינים במינון נמוך-עד-בינוני במבוגרים בגילאי 40-75 שנים הוא קטן. עם זאת, בחולים מבוגרים יותר, לא ניתן לקבוע את המאזן בין התועלת והנזק של סטטינים למניעת מחלות לב וכלי דם.

מצטברות עוד ועוד עדויות המחזקות את חשיבות סטטינים במניעת מחלות לב וכלי דם באוכלוסיות שונות ועל-כן ה-USPSTF החליט על שינוי השאלה הקלינית מ”אילו קבוצות יש לסקור לרמות שומנים מוגברות” למי מומלץ להמליץ על טיפול בסטטינים.

במילים אחרות, המלצה זו היא סטייה מהעבודה הקודמת בתחום מאחר ובדיקות סקר לשומנים בדם הפכו נפוצות מאוד ואוניברסאליות, צוות המשימה החליט כי על רופאים להבין גם לאילו מטופלים מומלץ להמליץ על טיפול בסטטינים.

המומחים הוסיפו כי הם ממליצים על דרגת “I” לקבוצה מבוגרת יותר, שמשמעה כי על המטופלים להבין כי ישנו ספק בנוגע לנזק והתועלת האפשריים.

בילדים ומתבגרים מתחת לגיל 20 שנים, הסוכנות מציינת את הטענה הנפוצה לבדיקות סקר לפיה אבחנה מוקדמת וטיפול ברמות LDL גבוהות עשויים להפחית אירועים קרדיווסקולאריים בבגרות. עם זאת, צוות המשימה לא מצא עדויות מספקות באשר להבדלים כמותיים בדיוק האבחנתי בין בדיקות סקר אוניברסאליות וסלקטיביות להיפרכולסטרולמיה משפחתית או דיסליפידמיה מיטוכונדריאלית.

במקום זאת, מומלצת גישת סקירה סלקטיבית על-בסיס גורמי סיכון, דוגמת סיפור משפחתי של היפרכולסטרולמיה משפחתית. עם זאת, המציאות היא כזו שפשוט אין די נתונים בנוגע לתוצאות ארוכות הטווח בילדים אלו..

USPSTF draft recommendation statement

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה