גנטיקה

הערכת תופעות לוואי עוריות נפוצות עם טיפול בתרופות שונות ממשפחת EGFR-TKI כנגד ממאירות ריאתית (JAMA Dermatol.)

התופעות הרעילות העוריות הנפוצות ביותר על-רקע טיפול בתרופות ממשפחת EGFR-TKI (Epidermal Growth Factor Receptor Tyrosine Kinas Inhibitor), המשמשות לטיפול בממאירות ריאתית מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer), כוללות נגעים דמויי-אקנה, גרד, יובש עורי ודלקת במיטת הציפורניים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology. מהמחקר עולה עוד כי התופעות העוריות היו דומות ברובן עם שלוש תרופות שונות ממשפחה זו: Afatinib (ג’יוטריף), Gefitinib (אירסה) ו-Erlotinib (טרסיבה).

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים שטופלו ב-National Taiwan University Hospital, שקיבלו טיפול חמלה ב-Afatinib בשלב NSCLC בין נובמבר 2007 ועד אפריל 2013. מרבית החולים קיבלו גם Gefitinib או Erlotinib לפני התחלת הטיפול ב-Afatinib, אם כי חלק טופלו מלכתחילה בתכשיר זה. כל המשתתפים קיבלו את הטיפול ב-EGFR TKI למשך לפחות 30 ימים עוקבים, עם מרווח מינימאלי של 30 ימים בין התרופות במידה וקיבלו שתי מנות ומעלה, עם מעקב למשך לפחות שישה חודשים.

רופאי עור מומחים אבחנו וטיפלו בכל החולים במרפאות אונקולוגיות משולבות, דבר שהוביל ככל הנראה לאבחנה מדויקת יותר בהשוואה למחקרים קליניים אחרים.

הסקירה כללה 61 חולים שטופלו ב-Gefitinib, 117 מטופלים ב-Erlotinib ו-93 חולים שטופלו ב-Afatinib. התופעות הנפוצות כללו פריחה דמוית אקנה (67.2%-76.3%), לאחריה גרד, יובש עורי (47.5-63.4%). דלקת סביב הציפורן הייתה הרעילות העורית הכי פחות נפוצה; עם זאת, ההבדל בהיארעות בין Gefitinib, Erlotinib ו-Afatinib היה מובהק סטטיסטית (9.8% לעומת 12.8% לעומת 39.8%).

התוצאות היו דומות ב-21 החולים שטופלו באופן עוקב ב-Gefitinib, Erlotinib ו-Afatinib.

בחולים שטופלו ב-EGFR-TKI במשך למעלה מ-180 ימים עוקבים תועדה הופעה מוקדמת של פרוניכיה. בחולים אלו תועד מספר רב יותר של ביקורים למרפאות עור בשל רעילות עורית מכל-סוג במהלך 180 הימים הראשונים, ככל הנראה בשל רעילות עורית מוגברת של Afatinib. ביקורים אלו פחתו לאחר ששת החודשים הראשונים, עדות לכך שהרעילות העורית של סוגים שונים של EGFR-TKI ניתנים לטיפול באופן דומה ובצורה יעילה.

החוקרים מדגישים כי ישנה חשיבות רבה לטיפול מוקדם ואגרסיבי לרעילות עורית על-רקע טיפול בתרופות אלו.

JAMA Dermatol. Published online December 9, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה