גנטיקה

נתונים לאחר עשר שנים מעידים על עדיפות לניתוח משמר-שד עם טיפול קרינתי בהשוואה לכריתת שד בנשים עם סרטן שד (מתוך כנס SABCS)

סרטן שד

טיפול משמר שד, הכולל ניתוח להסרת הגוש עם טיפול קרינתי, עשוי להיות עדיף על ניתוח לכריתת שד, כך עולה מהערכת תוצאות לאחר עשר שנים במסגרת רטרוספקטיבי שכלל למעלה מ-37,000 נשים בהולנד. מרבית הנשים (58.4%) השלימו טיפול משמר-שד, כאשר נשים בקבוצת טיפול משמר שד היו צעירות יותר, עם גידולים קטנים יותר, חד-מוקדיים, עם שיעורי טיפול הורמונאלי נמוכים יותר ושיעור נמוך יותר של דיסקציה של קשריות לימפה בבית השחי.

המחקר כלל נשים שאובחנו בין 2000-2004 עם סרטן שד, תוך הערכת הנתונים לאחר עשר שנים ומהנתונים שפורסמו במהלך כנס San Antonio Breast Cancer Symposium עולה כי הסיכון היחסי לתמותה לאחר עשר שנים היה נמוך בכ-20% בנשים לאחר ניתוח משמר שד, בהשוואה לנשים לאחר כריתת שד בלבד. שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר עשר שנים היו טובים יותר עם טיפול שמר שד בהשוואה לכריתת שד (76.8% לעומת 59.7%). בקבוצת הטיפול משמר-שד, ההישרדות הכוללת תוארה בגדלי גידול שונים (T1 ו-T2) ועם ובלי מעורבות קשריות לימפה.

החוקרים התמקדו גם בתת-קבוצה של 7,552 נשים עם מאפיינים דומים שאובחנו ספציפית בשנת 2013, במטרה לקבוע את שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר עשר שנים. בקבוצה זו, שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר עשר שנים היו טובים יותר עם טיפול משמר שד בהשוואה לכריתת שד, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (83.6% לעומת 81.5%). עם זאת, מהנתונים עלה כי בנשים לאחר טיפול משמר-שד שיעורי ההישנות האזורית וגרורות מרוחקות היו נמוכים יותר, בהשוואה לנשים לאחר כריתת שד.

מניתוח נוסף של הנתונים אודות תת הקבוצה של הנשים שאובחנו בשנת 2013 עלה כי בנשים עם סרטן שד בשלב T1N0 שיעורי ההישרדות ללא-גרורות מרוחקות לאחר עשר שנים היו טובים יותר לאחר ניתוח משמר שד, בהשוואה לתוצאות לאחר כריתת שד.

המסר העיקרי העולה מהמחקר הוא כי טיפול משמר-שד צריך לשמש כטיפול הבחירה, בעיקר במקרים של גידולים קטנים, כאשר הדבר אפשרי מבחינה רפואית.

מתוך כנס SABCS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה