גנטיקה

עליה בתוחלת חיים בתפקוד קוגניטיבי טוב (Lancet)

העליה בתוחלת החיים שתועדה במהלך שני העשורים האחרונים מלווה לרוב בתפקוד קוגניטיבי טוב בגיל המבוגר, כך עולה מתוצאות נתונים חדשים מבריטניה, שפורסמו בכתב העת The Lancet במהלך חודש דצמבר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ברחבי העולם ישנה חשיבות רבה לשאלה אם העליה בתוחלת החיים משמעה איכות חיים טובה. כעת הם ביקשו לבחון את השינויים בהתנסויות רפואיות באנגליה בין 1991 ועד 2011, עם מבנה ושיטות מחקר זהות בכל עשור.

נתוני בסיס ממחקרי Cognitive Function and Ageing Studies באוכלוסיות מטופלים בגילאי 65 שנים ומעלה בשלושה מרכזים גיאוגרפיים באנגליה שימשו להערכת שיעורי ההימצאות של שלושה מדדי בריאות: תפישה עצמית של המצב הבריאותי, ליקוי קוגניטיבי ומוגבלות בביצוע פעילויות יומיומיות.

בין השנים 1991-2011, העליה בתוחלת החיים בגילאי 65 שנים (4.5 שנים בגברים ו-3.6 שנים בנשים) לוותה בעליה מקבילה בשנים ללא ליקוי קוגניטבי (4.2 שנים בגברים ו-4.4 שנים בנשים) וירידה בשנים עם ליקוי קוגניטיבי קל או בינוני. עוד תועדה תועלת בשנים עם תפישה עצמית של בריאות שהיא מצוינת או טובה (3.8 שנים בגברים ו-3.1 שנים בנשים). השיפור בשנים ללא-מוגבלות היה הרבה יותר קטן בהשוואה לאלו במצב בריאותי מצוין-טוב או אלו ללא ליקוי קוגניטיבי, בעיקר בנשים (0.5 שנים בהשוואה ל-2.6 שנים בגברים), בעיקר בשל עליה במוגבלות קלה.

החוקרים כותבים כי במהלך שני העשורים האחרונים באנגליה חלה ירידה בליקוי הקוגניטיבי, עליה במספר שנות החיים אותם חיים בתחושת בריאות , עם עליה בשיעורי מוגבלות פחות חמורה, אך ללא עליה בשיעורי מוגבלות חמורה. הסיבות לדפוסים אלו אינן ידועות אך עשויות לכלול השמנה במהלך העשורים הקודמים.

Lancet. Published online December 8, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה