גנטיקה

מה בין תהליכים דלקתיים ובין תסמיני דיכאון? (JAMA Psychiatry)

מחקר חדש תומך בקשר בין תהליכי דלקת ובין תסמיני דיכאון ומוסיף כי קיים קשר בין דלקת ובין תסמינים ספציפיים של דיכאון, כולל קשיי שינה וחוסר אנרגיה ותאבון, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהלך חודש נובמבר בכתב העת JAMA Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנוכחות דיכאון חלה עליה במדדי דלקת, דוגמת CRP, ולאחרונה נמצא כי ייתכן והקשר הנ”ל ספציפי לתסמינים מסוימים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם הקשר בין מדדי CRP ובין דיכאון הוא ספציפי לתסמינים מסוימים והתבססו על נתונים אודות כ-15,000 גברים ונשים, שלקחו חלק בשלושה סקרי NHANES (או National Health and Nutrition Survey). גיל המשתתפים הממוצע עמד על 47.5 שנים וחציון מדד CRP עמד על 2 מ”ג לליטר.

מהנתונים עולה קשר בין מדדי דלקת ובין מגון תסמיני דיכאון, בפרט עייפות, חוסר אנרגיה, הפרעות שינה ושינויים בתאבון. תסמינים אלו אופייניים להתנהגות חולי האופיינית לחולים עם מחלה גופנית.

כאשר מדדי CRP סווגו לרבעונים, דפוס מנה-תגובה בלתי-תלוי זוהה עם הפרעות שינה (יחס סיכויים של 1.29, 1.33 ו-1.51, ברבעון השני, השלישי והרביעי של מדדי CRP, בהתאמה, בהשוואה לרבעון הראשון), עייפות או חוסר אנרגיה (יחס סיכויים של 1.02, 1.32 ו-1.68 ברבעון השני, השלישי והרביעי, בהתאמה) ושינויים בתאבון (יחס סיכויים של 1.18, 1.23 ו-1.65, בהתאמה).

עוד זוהה קשר בין תהליכי דלקת ובין תסמינים קוגניטיביים ורגשיים של דיכאון, כולל חוסר נהנתנות, מצב רוח ירוד, תחושת ערך עצמי, ריכוז ומחשבות אובדניות, אם כי קשרים אלו לא היו בלתי-תלויים ביתר תסמיני דיכאון.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם השינויים במדדי דלקת מנבאים שינויים בתסמינים ספציפיים ולזהות מסלולים מטבוליים העומדים בבסיס שינויים אלו.

JAMA Psychiatry. Published online November 18, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה