גנטיקה

האם השתלת רקמת שחלות עשויה לשמש פתרון לנשים עם בעיות פוריות? (Hum Rep)

ניתן לשמר את הפוריות של נשים המעוניינות ללדת לאחר טיפולי סרטן באמצעות הסרת רקמת שחלות, הקפאתה והשתלה לאחר הטיפולים האונקולוגים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Human Reproduction.

בסקירה של סדרת השתלת שחלות הגדולה ביותר ברחבי העולם, החוקרים מצאו כי בקרב 41 נשים שהשלימו את הפרוצדורה, ב-31% מאלו שרצות להרות תועד לפחות הריון מוצלח אחד. יתרה מזאת, בחלק מהנשים, הרקמה נותרה תפקודית למשך קרוב לעשר שנים.

בסיכומו של דבר, 41 נשים (גיל ממוצע של 29.8 שנים בעת הפרוצדורה) השלימו 53 פרוצדורות השתלה של הקפאת רקמת שחלות והחזרתה בין 2003 ועד יוני 2014, כולל 11 השתלות חוזרות ועוד מקרה אחד בו נערכו שלוש השתלות. בכל הנשים למעט שתיים הוקפאה כל השחלה. למעט אישה אחת שאבדה במהלך המעקב, הנשים היו במעקב אחר תפקוד שחלתי ותוצאות פוריות.

ב-32 הנשים שרצו להרות בוצעו 42 השתלות, כאשר עד כה, ב-21 נשים תועדה לפחות בדיקת הריון חיובית אחת (63%). 28 בדיקות hCG (Human Chorionic Gonadotropin) חיוביות תועד כה כה ו-24 מאלו התפתחו להריון קליני עם דופק עוברי בשבוע שביעי להריון. הריונות אלו הסתיימו ב-13 ילדים בריאים והריון נוכחי בטרימסטר שלישי. מבין הריונות אלו, שמונה היו טבעיים ו-6 לאחר טיפולי הפריה חוץ גופית. עוד תועדו שלוש הפלות, כולל הפלה בשבוע 19 עקב פקיעה מוקדמת של הקרומים.

החוקרים מציינים כי בקרב הנשים תועדו שלושה מקרים של הישנות הממאירות, כאשר בשני מקרים מדובר היה בחזרה מקומית ברקמת השד לאחר סרטן שד ומקרה שלישי בחולה עם Ewing’s sarcoma עם חזרה בבית החזה. כל ההישנויות לא היו קשורות להשתלת רקמת השחלה.

תוחלת החיים של הרקמה המושתלת משתנה, אך בנשים רבות עד כה התפקוד השחלתי תועד למשך מספר שנים. תוחלת החיים של השתל עמדה על למעלה מעשר שנים בחלק מהמקרים.

החוקרים מציינים כי שתי נשים הרו למעלה מחמש שנים לאחר ההשתלה, עדות לכך שרקמה אכן שומרת על הפוריות גם לאחר פרק זמן ממושך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקפאת רקמת שחלה צוברת היום תאוצה כאפשרות נוספת לשימור פוריות. יתרה מזאת, נראה כי מדובר בפרוצדורה בטוחה, ללא דיווחים עד כה על הישנות הממאירות בעקבות הפרוצדורה.

Hum Rep. Published online October 6, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • עדויות חדשות תומכות בקשר גנטי דו-כיווני בין מדד מסת גוף ותסמונת שחלות פוליציסטיות (J Clin Endocrinol Metab)

    עדויות חדשות תומכות בקשר גנטי דו-כיווני בין מדד מסת גוף ותסמונת שחלות פוליציסטיות (J Clin Endocrinol Metab)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה קשר בין מדד מסת גוף מוגבר ובין סיכון מוגבר לתסמונת שחלות פוליציסטיות; מנגד, חומרת תסמונת שחלות פוליציסטיות עשויה לתרום למדד מסת גוף גבוה יותר. בנשים עם השמנת-יתר ותסמונת שחלות פוליציסטיות שכיחות גבוהה של קשיי פוריות, רמז לכך שלמדד מסת הגוף השפעה על הפוריות […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

  • אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology עולה כי 10% מהנשים שנדבקו בנגיף הקורונה בזמן הריון יפתחו Long COVID. החוקרים מאוניברסיטת יוטה בחנו את הרשומות הרפואיות של למעלה מ-1,500 נשים שחלו בקורונה בזמן הריון וניטרו את התסמינים עליהם דיווחו לאחר לפחות שישה חודשים מהזיהום. מדובר במחקר הראשון להערכת הסיכון להתפתחות Long COVID בנשים הרות. […]

  • בדיקות סקר ממוקדות לסרטן לבלב עשויות לשפר את שיעורי ההישרדות באוכלוסייה זו (JAMA Oncol)

    בדיקות סקר ממוקדות לסרטן לבלב עשויות לשפר את שיעורי ההישרדות באוכלוסייה זו (JAMA Oncol)

    מעקב אחר מטופלים בסיכון גבוה עשוי לסייע בזיהוי אדנוקרצינומה של צינוריות הלבלב בשלב מוקדם יותר, כאשר הגידול קטן יותר וקל יותר לטיפול עם סיכויי הישרדות גבוהים יותר באוכלוסייה זו, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.  ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אדנוקרצינומה של הלבלב מלווה בשיעורי הישרדות נמוכים לאחר חמש שנים ולעיתים קרובות […]

  • האם להכחדה של הליקובקטר פילורי השפעה על הסיכון לסרטן הוושט? (Gastroenterology)

    האם להכחדה של הליקובקטר פילורי השפעה על הסיכון לסרטן הוושט? (Gastroenterology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הכחדת הליקובקטר פילורי אינה מלווה בעליה בשיעורי היארעות ממאירות של הוושט. החוקרים אספו נתונים אודות כלל החולים שעברו טיפול להכחדת הליקובקטר פילורי בפינלנד, דנמרק, איסלנד, נורבגיה ושבדיה בין השנים 1995 עד 2019. המאגר כלל 661,987 משתתפים עם למעלה מחמש מיליון-שנות לאחר […]

  • השוואת Sacituzumab Govitecan לעומת Docetaxel בטיפול ב-NSCLC מתקדם או גרורתי (J Clin Oncol)

    השוואת Sacituzumab Govitecan לעומת Docetaxel בטיפול ב-NSCLC מתקדם או גרורתי (J Clin Oncol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology עולה כי טיפול ב- Sacituzumab Govitecan עשוי לשפר את ההישרדות הכוללת לעומת Docetaxel בחולים עם סרטן ריאות גרורתי מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) עם התקדמות לאחר טיפול קודם. מחקר EVOKE-01 הינו מחקר בשלב III, בתווית-פתוחה, להערכת Sacituzumab Govitecan לעומת טיפול ב-Docetaxel בחולים עם NSCLC […]

  • יעילות ובטיחות משלב Olanzapine עם נוגדי-בחילה למניעת בחילות והקאות משנית ל-Carboplatin (מתוך J Clin Oncol)

    יעילות ובטיחות משלב Olanzapine עם נוגדי-בחילה למניעת בחילות והקאות משנית ל-Carboplatin (מתוך J Clin Oncol)

    הוספת Olanzapine לטיפול משולש בנוגדי-בחילה לא הפחיתה משמעותית את שיעורי הקאות משנית לטיפול ב-Carboplatin, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology. באשר למניעת תחושת בחילה, הוספת Olanzapine הובילה להטבה גדולה יותר בתופעות הלוואי משנית למשטר טיפול כימותרפי המבוסס על Carboplatin. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הבטיחות והיעילות של טיפול נוגד-הקאה […]

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה