גנטיקה

שילוב מחלות כרוניות מעלה את הסיכון להפרעות זיכרון (J Am Geriatr Soc.)

מנתונים חדשים עולה כי שילוב מספר מחלות כרוניות מביא לעליה בסיכון לליקוי קוגניטיבי קל ודמנציה במבוגרים. במאמר שפורסם במהלך חודש ספטמבר בכתב העת The Journal of the American Geriatrics Society מסבירים החוקרים כי הנטיה עד כה הייתה לבחון מחלה אחת ואת הקשר שלה עם ליקוי קוגניטיבי ואילו הם מספקים כעת נתונים חדשים מהם עולה כי נוכחות מספר מחלות רפואיות כרוניות הינה גורם סיכון להתפתחות ליקוי קוגניטיבי קל.

מדגם המחקר כלל 2,176 קשישים (גיל ממוצע של 78.5 שנים) עם תפקוד קוגניטיבי תקין בתחילת המחקר. מרבית המשתתפים (86.6%) סבלו ממספר מחלות כרוניות, כולל אך לא רק, היפרליפידמיה, יתר לחץ דם, סוכרת, דיכאון ומחלת עורקים כלילית.

במהלך חציון מעקב של 4 שנים, 583 חולים פיתחו ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה. באלו עם שתי מחלות כרוניות ומעלה תועדה עליה של 38% בסיכוי להתפתחות ליקוי קוגיטיבי קל או דמנציה; באלו עם ארבעה מחלות רפואיות ומעלה נרשמה עליה של 61% בסיכון, בהשוואה לאלו עם מחלה כרונית אחת, או אלו ללא מחלות כרוניות. בנוסף, בגברים תועד סיכון מוגבר בהשוואה לנשים.

החוקרים לא הצליחו לבחון את המנגנונים הספציפיים בהם תחלואה רבה תורמת לליקוי קוגניטיבי; עם זאת, הממצאים עולים בקנה אחד עם השערה לפיה מספר אתיולוגיות עשויות לתרום להידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר ומכאן החשיבות של מניעה.

J Am Geriatr Soc. 2015;63:1783-1790

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה