גנטיקה

טיפול ב-CTL019 מביא להפוגה ממושכת בחולי CLL (מתוך Sci Transl Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine עולה כי בשני חולים עם CLL (Chronic Lymphocytic Leukemia) ופרוגנוזה רעה תועדה הפוגה לאחר השגת תגובה מלאה עם טיפול תאי מותאם אישית בשם CTL019.

החוקרים כותבים כי מדובר בהפוגה עמוקה וממושכת המציבה את הטיפול הנ”ל הרחק מעבר לטיפולים ייעודיים אחרים, דוגמת Ibrutinib ו-Idelalisib. עם זאת, דרושה תקופת מעקב ארוכה יותר בכדי לקבוע אם הטיפול, המבוסס על תאי T לאחר שינוי CAR (Chimeric Antigen Receptor), יביא להכחדה מלאה של תאי CLL.

במאמר מתוארות תוצאות מחקר פיילוט שכלל 14 חולים שטופלו ב-CTL019 בשל CLL עמיד או חוזר, שהחל בשנת 2010. התוצאות ארוכות הטווח הללו מעידות כי בחלקמ מהמקרים הושגה תגובה עמוקה.

ב-4 מהחולים (29%) תועדה תגובה מלאה עם הטיפול. ב-10 החולים שלא נכנסו להפוגה מלאה תועדה התקדמות של המחלה או שהם הלכו לעולמם בתוך עשרה חודשים, עדות לשלב המתקדם והסיכון הגבוה של החולים הללו.

משך ההפוגה בשני החולים שנכנסו להפוגה מלאה עומדת על 53 ו-52 חודשים, וחולה נוסף אחר נמצא כעת בהפוגה מזה 28 חודשים. החולה הרביעי שנכנס להפוגה מלאה היה בהפוגה במשך 21 חודשים כאשר הלך לעולמו עקב זיהום שאירע לאחר הסרת נגע BCC (Basal Cell Carcinoma) מרגלו.

החוקרים טוענים כי משך ההפוגה שתואר במחקר הוא יוצא דופן.

בארבעה חולים אחרים תועדה תגובה חלקית (חציון, 7 חודשים), כך ששיעורי התגובה הכוללים עמדו על 57%.

כל החולים שקיבלו את הטיפול הנסיוני קיבלו קודם לכן טיפולים רבים, ומעטים התאימו להשתלת מח עצם. בסיכומו של דבר, המשתתפים במחקר היו חולים קשים מאוד והחוקרים מסבירים כי הם ניסו לזהות את החולים לגיוס שהיו בסיכון גבוה לתמותה עקב CLL ללא טיפול יעיל.

כל שמונת החולים שהגיבו לטיפול בתאי T פיתחו תסמונת CRS (Cytokine Release Syndrome), עם תסמינים שנעו בין דרגה קלה לחמורה.

החוקרים מקווים להמשיך בהארכת משך ההפוגה של החולים ואף להביא לריפוי החולים.

Sci Transl Med. 2015;7:303ra139

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה