גנטיקה

מה בין רמות וויטמין D נמוכות ובין התפקוד הקוגניטיבי? (JAMA Neurol)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת JAMA Neurology עולה כי רמות וויטמין D נמוכות נפוצות מאוד במבוגרים, בעיקר ממוצא אפריקאי-אמריקאי או היספאני, ומלווים בהידרדרות מואצת של התפקוד הקוגניטיבי. ממצאי המחקר הצביעו על השפעה משמעותית של רמות וויטמין D נמוכות על התפקוד הקוגניטיבי.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין רמות וויטמין D ובין השינוי במספר תחומי תפקוד קוגניטיבי במדגם מבוגרים ממוצא אתני שונה.

מדגם המחקר כלל 382 משתתפים שטופלו במרפאות חוץ בין פברואר 2002 ועד אוגוסט 2010, עם הערכה בתחילת המחקר וכל שנה לאחר מכן. רמות 25-Hydroxyvitamin D (25-OHD) נבדקו וסווגו לחסר וויטמין D (מתחת ל-12 ננוגרם למ”ל), רמה לא-מספקת של וויטמין D (12-20 ננוגרם למ”ל), רמת וויטמין D תקינה (20-50 ננוגרם למ”ל) ורמת וויטמין D גבוהה (50 ננוגרם למ”ל ומעלה) החוקרים בחנו מספר תחומים של התפקוד הקוגניטיבי.

התוצאים העיקריים כללו את רמות 25-OHD, תפקוד קוגניטיבי והקשר בין רמות 25-OHD ובין ההידרדרות הקוגניטיבית.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 75.5 שנים; 61.8% היו נשים; 41.4% היו לבנים, 29.6% אפריקאים-אמריקאים, 25.1% היספאנים ו-3.9% ממוצא/גזע אחר. האבחנה בעת הגיוס למחקר כללה דמנציה ב-17.5% מהחולים, 32.7% אובחנו עם ליקוי קוגניטיבי קל ו-49.5% אובחנו עם תפקוד קוגניטיבי תקין. רמות וויטמין D עמדו בממוצע על 19.2 ננוגרם למ”ל, כאשר ב-26.2% מהמשתתפים תועד חסר וויטמין D וב-35.1% הוגדרה רמה לא-מספקת של הוויטמין.

הריכוז הממוצע של וויטמין D היה נמוך משמעותית באפריקאים-אמריקאים והיספאנים, בהשוואה ללבנים (17.9 לעומת 17.2 ננוגרם למ”ל, בהתאמה, p<0.001). הריכוז הממוצע היה נמוך יותר באופן דומה בקבוצת החולים עם דמנציה בהשוואה לאלו עם ליקוי קוגניטיבי קל ואלו עם תפקוד קוגניטיבי תקין (16.2 לעומת 20.0 ו-19.7, בהתאמה). משך המעקב הממוצע עמד על 4.8 שנים.

שיעורי הירידה בזיכרון אפיזודי ותפקוד ניהולי בקרב חולים עם חסר וויטמין D ורמה לא-מספקת של הוויטמין היו גדולים יותר בהשוואה לאלו עם רמות מספקות של וויטמין D לאחר תקנון לגיל, מין, רמת השכלה, מוצא אתני, מדד מסת גוף, עונת שנה בה נערכה בדיקת הדם, סיכון וסקולארי וגנוטיפ Apolipoprotein E4. החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בין רמות וויטמין D ובין הידררדות זיכרון סמנטי או יכולת ראיה מרחבית.

לסיכום, מהנתונים עולה קשר בין רמות וויטמין D נמוכות ובין הידרדרות מואצת של התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים ממוצא אתני שונה, כולל אפריקאים אמריקאים והיספאנים. דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את התועלת של תוספי וויטמין D על התפקוד הקוגניטיבי.

JAMA Neurol. Published online September 14, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה