גנטיקה

שימוש נרחב במריחואנה מעלה את הסיכון לקדם-סוכרת בגיל מבוגר (Diabetologia)

בהשוואה למבוגרים צעירים שמעולם לא עישנו מריחואנה, באלו שעישנו את הסם למעלה ממאה פעמים נרשמה עליה של 40% בסיכון להתפתחות קדם-סוכרת עד לגיל העמידה, כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetologia. עם זאת, שימוש נרחב במריחואנה בגיל צעיר לא לווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת בגיל העמידה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים ממחקר CARDIA להערכת הקשר בין דיווח עצמי על שימוש במריחואנה ובין קדם-סוכרת וסוכרת, שאובחנו על-בסיס קריטריוני ה-ADA.   מחקר CARDIA הינו מחקר תצפיתי שכלל משתתפים בריאים בגילאי 18-30 שנים, שהתגוררו בארבע ערים בארצות הברית והיו במעקב במשך 25 שנים. הסקירה הנוכחית התמקדה ב-3,162 משתתפים במחקר, שלא סבלו מסוכרת בשנה השביעית (1992-1993) ו-3,034 משתתפים בשנה ה-25 (2010-2011), 18 שנים מאוחר יותר.

בתחילת המחקר הנוכחי, גיל המשתתפים הממוצע עמד על 32 שנים. על-בסיס תשובותיהם לשאלונים בנושא, 625 משתתפים דיווחו כי לא השתמשו מעולם במריחואנה, 738 השתמשו בסם 1-9 פעמים , 774 דיווח על שימוש בהיקף של 10-99 פעמים ו-1,014 משתתפים דיווחו כי השתמשו בסם לפחות 100 פעמים (משתמשים כבדים).

אעפ”י שעישון הינה הדרך הנפוצה ביותר לשימוש במריחואנה, אופן השימוש בסם לא צוין ולא ברור אם ההשפעות של הסם שונות עם אופן השימוש.

בהשוואה לאלו שמעולם לא השתמשו במריחואנה, בקבוצת המשתמשים הכבדים תועדה שכיחות גבוהה יותר של גברים (62% לעומת 41%), מעשנים פעילים (38.6% לעומת 7.7%) ושתיית למעלה ממשקה אלכוהולי אחד ביום (30.6% לעומת 4.2%).

חלק גדול מהמשתמשים הכבדים במריחואנה דיווחו על שימוש בסמים אסורים למעלה מעשר פעמים (קראק-קוקאין, 34.1%, קוקאין אחר, 40.2%, הרואין, 5.5%, אמפטמינים, 29.7%), בעוד ש-0-5% מאלו שמעולם לא השתמשו במריחואנה דיווחו על שימוש בסמים אסורים בתדירות זו.

מצד שני, בהשוואה למשתתפים שמעולם לא השתמשו במריחואנה, במשתמשים כבדים תועד מדד מסת גוף ממוצע נמוך יותר (26.4 לעומת 27.4), עם שכיחות גבוהה יותר של פעילות גופנית והקפדה על תזונה בריאה. בשתי הקבוצות היקף המותניים היה דומה.

בהערכה לאחר 18 שנים, כאשר המשתתפים היו בגיל ממוצע של 50 שנים, בהשוואה לאלו שלא השתמשו מעולם במריחואנה, באלו שהשתמשו במריחואנה בהווה נרשמה עליה של 66% בסיכון לקדם-סוכרת ובאלו שהשתמשו במריחואנה לפחות 100 פעמים נרשמה עליה לא-משמעותית של 38% בסיכון לקדם-סוכרת, לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, עישון, אלכוהול, השכלה, מרכז מחקר, לחץ דם סיסטולי, רמות CRP, פעילות גופנית, שימוש בסמים אסורים, מדד מסת גוף והיקף מותניים.

עם זאת, החוקרים לא מצאו קשר בין שימוש במריחואנה ובין סוכרת.

בקרב משתתפים שדיווחו על שימוש נרחב יותר בסם בבגרות תועד סיכוי גבוה יותר לקדם-סוכרת עד גיל 50 (יחס סיכון של 1.40), אך ללא סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת , לאחר תקנון לאותם ערפלנים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא, במטרה לבחון באופן אובייקטיבי את הקשר בין אופן והיקף השימוש במריחואנה ובין המצב הבריאותי.

Diabetologia 2015. Published online September 13, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס NUTRITION עולה כי צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד לא לוותה בעליה משמעותית בסיכון לסוכרת מסוג 2 במבוגרים בגיל העמידה. החוקרים ביקשו להבין טוב יותר כיצד מזון אולטרה-מעובד, מרכיב מרכזי בדפוסי התזונה בארצות הברית התורם ליותר מ-60% מהצריכה הקלורית, עשוי להשפיע על הסיכון לסוכרת. הם מסבירים כי מחקר קודם הראה […]

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

  • האם איזון מוצלח של גורמי סיכון מונע את הסיכון המוגבר לתמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Eur J Intern Med)

    האם איזון מוצלח של גורמי סיכון מונע את הסיכון המוגבר לתמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Eur J Intern Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Journal of Internal Medicine עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 2, איזון אופטימאלי של גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם ביטל לחלוטין את הסיכון המוגבר לתמותה מכל-סיבה באוכלוסייה זו, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. עם זאת, ההשפעה המגנה הנ”ל תוארה רק בקרב חולים ללא היסטוריה של מחלת עורקים כלילית. […]

  • גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש של חולים עם כף רגל סוכרתית (Foot Ankle Surg)

    גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש של חולים עם כף רגל סוכרתית (Foot Ankle Surg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Foot and Ankle Surgery עולים מספר גורמי סיכון לאשפוז חוזר בתוך 30 ימים לאחר אבחנה של כף רגל סוכרתית, כולל בית החולים בו אושפז החולה לראשונה, זיהום אתר ניתוחי, אלח-דם והיפרדות הגדם. כף רגל סוכרתית הינה סיבוך אפשרי של סוכרת, עם שיעורי הימצאות כיב של 6.3%. אשפוזים חוזרים לבית החולים […]

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

  • מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי פעילות גופנית מאומצת יומית מלווה בירידה ברמות הסוכר בדם ועשויה להוביל לעליה בסיכון לאירועי היפוגליקמיה, בפרט עם מינוני אינסולין יומיים גבוהים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את האינטראקציות בין דפוסי פעילות גופנית שונים, ריכוזי סוכר ממוצע והיארעות אירועי היפוגליקמיה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה