גנטיקה

עדויות חדשות תומכות בקשר סיבתי בין רמות וויטמין D נמוכות ובין טרשת נפוצה (PLOS Med)

ממצאים חדשים תומכים בקשר סיבתי בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין סיכון לטרשת נפוצה, כך טוענים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת PLOS Medicine.

החוקרים זיהו פולימורפיזם הקשור ברמות 25-Hydroxyvitamin D על-בסיס נתוני מחקר SUNLIGHT (Study of Underlying Genetic Determinants of Vitamin D and Highly Related Trials). עם למעלה מ-33,000 משתתפים, זהו המחקר הגדול ביותר בנושא.

החוקרים מצאו כי ארבעה שינויים גנטיים על גנים או בסמוך לגנים בעלי השפעה על 25-Hydroxyvitamin D ובהמשך קבעו את ההשפעה של ארבעת השינויים הללו על רמות הוויטמין ב-2,347 משתתפים ממחקר Canadian Multicenter Osteoporosis Study. הם מצאו כי כל אחד מהפולימורפיזם הללו היה קשור בקשר מובהק עם רמות נמוכות יותר של ויטמין D.

לסיום, החוקרים יישמו את עקרונות הקצאה מנדליאנית למחקר להערכת הקשר בין רמות נמוכות של 25-Hydroxyvitamin D ובין הסיכון לטרשת נפוצה, באמצעות נתונים אודות קרוב ל-15,000 משתתפים עם טרשת נפוצה וכ-24,000 ביקורות בריאות.

                                        

מהנתונים עלה כי עבור כל ירידה של סטיית תקן אחת עקב שינויים גנטיים ב-log-25(OH)D לווה בעליה של פי שתיים בסיכוי לטרשת נפוצה, עדות לקשר משמעותי התומך בקשר סיבתי בין וויטמין D ובין נטיה לטרשת נפוצה.

PLOS Med. Published online August 25, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה