גנטיקה

הבדלים בין המינים בשיעורי הישרדות של ילדים לאחר אבחנה של גליומה בדרגה גבוהה (Neurosurgery)

בילדים המיועדים לניתוח בשל גליומה בדרגה גבוהה שיעורי ההישרדות טובים יותר כאשר הגידולים מוסרים במלואם, כך מאשרים ממצאי מחקר חדש. בנוסף, בנות שרדו כמעט שש שנים יותר מאשר בנים שעברו אותה פרוצדורה, רמז להבדלים בין המינים בהתפתחות גידולים אלוץ

במסגרת המחקר הרטרוספקטיבי החוקרים זיהו 97 משתתפים שטופלו בשל גליומה בדרגה גבוהה בין 1988-2010. המשתתפים היו בגיל של עד 21 שנים בעת האבחנה, כולל 43 בנות ו-54 בנים, עם חציון גיל של 11 שנים.

החוקרים אספו מידע ונתונים, כולל גיל בעת האבחנה, מין, סוג היסטולוגי של הגידול, מיקום הגידול, היקף הכריתה הראשונית, תאריך ההישנות/התקדמות, תאריך תמותה או מעקב אחרון, וטיפול אדג’וונטי עם קרינה או כימותרפיה.

32 חולים (33%) השלימו כריתה מאקרוסקופית מלאה, כפי שנקבע על-בסיס בדיקות ההדמיה לפני הניתוח או מהרשומה הרפואית. למרות שחציון ההישרדות הכולל עמד על 1.6 שנים בחולים לאחר כריתה חלקית, בילדים בהם לאחר כריתה מאקרוסקופית מלאה, חציון ההישרדות הכוללת השתפר ל-3.4 שנים.

עם זאת, השיפור בהישרדות עם כריתה מלאה היה שונה באופן דרמטי בין המינים.

בעוד שהן בגברים והן בנשים תועדה תועלת לניתוח אגרסיבי יותר, התועלת של ניתוח להסרה מאקרוסקופית מלאה בנשים הייתה הרבה יותר גדולה. בנשים לאחר הסרה מאקרוסקופית מלאה של הגידול תועדו שיעורי הישרדות מלאה של 8.1 שנים, בהשוואה ל-1.4 שנים בכל יתר הנשים, בעוד שבגברים עם הסרה מאקרוסקופית מלאה של הגידול תועד הישרדות כוללת של 2.4 שנים לעומת 1.4 שנים בגברים אחרים.

משך ההישרדות הכוללת בנשים לאחר הסרה מאקרוסקופית מלאה של הכריתת כיס עמד על 8.1 שנים, בהשוואה ל-1.4 שנים בגברים אחרים.

החוקרים סבורים כי המחקר מספק עדות ברורה התומכת בניסיון השגת כריתה גסה מלאה של הגידול, על-פני כריתה חלקית או ביופסיה, והדגימו כי גיל, מיקום הגידול ומין הנבדק הינם גורמים פרוגנוסטיים חשובים בילדים עם גליומה בדרגה גבוהה.

Neurosurgery. 2015;77:443-453

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה