גנטיקה

עדויות נוספות בנוגע להשפעה של קנאביס על המוח (JAMA Psychiatry)

אופן ההשפעה של קנאביס על המוח באנשים צעירים עמד במוקד שני מחקרים גדולים שפורסמו לאחרונה. במחקר הראשון לא הודגמה השפעה משמעותית לקנאביס על נפח המוח, אך הממצאים הצביעו על אפשרות כי המוח של אלו שהשתמשו בקנאביס קטן יותר מלכתחילה. מהמחקר השני עלה כי שימוש במריחואנה עשוי לשנות את מבנה המוח גברים צעירים בסיכון גנטי גבוה להתפחות סכיזופרניה, העשויה להופיע בעקבות שימוש בקנאביס. שני המחקרים פורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry.

במחקר הראשון נכללו 483 זוגות תאומים/אחים, בגילאחי 22-35 שנים, מתוכם 262 דיווחו על היסטוריה של שימוש בקנאביס. בבדיקת MRI, במשתמשים בקנאביס תועד נפח אמיגדלה קטן יותר (כ-2.3%) ונפח קטן יותר של הסטריאטום הונטראלי הימני (כ-3.5%), בהשואה לאלו שלא נחשפו לקנאביס. הבדלים אלו בנפח, עם זאת, היו בטווח השונות התקין.

חשוב מכך, הרופאים מציינים כי נפח המוח לא היו שונים משמעותית בין אחים תואמים במין, בהם אחד האחים נחשף לקנאביס והשני לא נחשף לסם. הן בקרב אחים שנחשפו לקנאביס והן באלו שלא נחשפו זיהו החוקרים ירידה בנפח האמיגדלה בהשוואה לזוגות תאומים של נחשפו לסם.

מהמחקר עולה כי הקשר בין מדד פשוט לשימוש בקנאביס ונפח האמיגדלה מיוחס לגורמים משותפים, דוגמת גורמים המשותפים לתאומים או זוגות אחים.

במחקר השני ביקשו החוקרים לבחון אם השימוש בקנאביס עשוי להשפיע באופן שונה על בשלות המוח במתבגרים בסיכון גנטי נמוך לעומת גבוה לסכיזופרניה.

כל 1,577 המשתתפים גויסו מהאוכלוסיה הכללית ולא בשל השימוש בסם או הפרעות פסיכיאטריות, ועל-כן המחקר מספק תמונת הצצה למתרחש במוחו של מתבגר טיפוסי. החוקרים זיהו קורלציה שלילית בין השימוש בקנאביס בין התבגרות מוקדמת (עד גיל 16 שנים) ועובי הקורטקס בגברים עם מדד סיכון פוליגני גבוה. לא כך היה במקרים של גברים בסיכון נמוך או משתתפות בסיכון נמוך או גבוה.

מהממצאים עולה כי השימוש בקנאביס עשוי להפריע לבשלות הקורטקס המוחי במתבגרים ממין זכר, בסיכון גבוה לסכיזופרניה עקב פרופיל הסיכון הגנטי.

JAMA Psychiatry. Published online August 26, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה