גנטיקה

סמני Kallikrein מסיעים בניבוי הפרוגנוזה של חולים עם סרטן ערמונית (J Natl Cancer Inst)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of National Cancer Institute, עולה כי מודל סטטיסטי המבוסס על סמני Kallikrein אושר במחקר פרוספקטיבי גדול והפחית ביופסיות מיותרות, לצד עיכוב האבחנה של ממאירויות בדרגה גבוהה במספר חולים מועט.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גברים רבים עם רמות PSA (Prostate Specific Antigen) מוגברות בדם, אינם סובלים ממאירות ערמונית אגרסיבית ועוברים ביופסיות מיותרות. מחקרים רטרוספקטיביים הציעו כי ארבעה סמני Kallikrein עשויים לנבא את תוצאות הביופסיה.

במסגרת המחקר נבחנו מדדי Free PSA, Intact PSA, Total PSA ו-Kallikrein-related Peptidase 2 בדגימות דם קפוא מ-6,129 גברים עם רמות PSA מוגברות (מעל 3 ננוגרם למ”ל), שלקחו חלק במחקר Prostate Testing for Cancer and Treatment. רמות הסמנים מ-4765 שסיפקו פלזמה עם נוגדי-קרישה שולבו במודלים הסטטיסטיים לניבוי סרטן ערמונית בכל דרגה וסרטן ערמונית בדרגה גבוהה (מדד גליסון של 7 ומעלה) בביופסיה.

מהתוצאות עולה כי ארבעה סמני Kallikrein הביאו לשיפור היכולת האבחנתית בהשוואה ל-PSA וגיל בלבד. השטח מתחת לעקומה עבור ארבעת הסמנים עמד על 0.719 לעומת 0.634 עם PSA וגיל בלבד לממאירות בכל-דרגה ו-0.820 לעומת 0.738 לממאירות בדרגה גבוהה על-בסיס סיכון של 6% לממאירות בדרגה גבוהה, מבין 1,000 גברים שישלימו ביופסיה של הערמונית עם PSA מעל 3.0 ננוגרם למ”ל ומעלה, המודל יפחית את הצורך בביופסיה ב-428 גברים, יזהה גידולים בדרגה גבוהה ב-119 חולים ויביא לעיכוב אבחנה ב-14 מבין 133 גידולים בדרגה גבוהה.

המודלים הדגימו יכולת הבחנתית מצוינת בהערכות התוקף בגברים עם דגימות סרום זמינות להערכה בלבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי החשיבות הפרוגנוסטית של סמני Kallikrein אושרה במחקר פרוספקטיבי גדול.

J Natl Cancer Inst. 2015;107(

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה