גנטיקה

דיאטה ים תיכונית עשויה לסייע בשמירה על הקישוריות המבנית במוח (Alzheimers Dement.)

דיאטה ים תיכונית עשויה לסייע בשמירה על הקישוריות המבנית במוחם של מבוגרים, כך עולה מתוצאות מחקר צרפתי, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Alzheimer’s & Dementia.

החוקרים מדווחים כי היענות רבה יותר לדיאטה ים תיכונית לוותה בשמירה על המיקרו-מבנה באזורים נרחבים של החומר הלבן עד עשור מאוחר יותר וזו לוותה בתועלת קוגניטיבית משמעותית.

הממצאים החדשים מבוססים על נתונים אודות 146 גברים מבוגרים, ללא-דמנציה, שלקחו חלק במחקר Bordeaux Three-City Study, מחקר פרוספקטיבי שהחל בשנים 1999-2000 להערכת גורמי סיכון למחלות כלי דם לדמנציה. המשתתפים סיפקו מידע אודות הרגלי התזונה בשנים 2001-2002 (בגיל ממוצע של 73 שנים), השלימו בדיקת MRI של הראש בממוצע, תשע שנים מאוחר יותר, ולא סבלו ממחלה גידולית או פתולוגית צרברווסקולארית מג’ורית בבדיקת ההדמיה, עם נתונים מלאים אודות ערפלנים מרכזיים.

על-בסיס ההערכות התזונתיות, ב-26% מהמשתתפים תועד מדד MedDi (Mediterranean Diet) של 0-3, עדות להיענות ירודה לדיאטה; ב-47% תועד מדד בינוני (4-5) וב-27% תועדו מדדים גבוהים (6-8), עדות להיענות הטובה ביותר לדיאטה.

בהשוואה לאלו עם מדדי ביניים או גבוהים, באלו עם מדדים נמוכים תועדה שכיחות גבוהה יותר של מעשנים ומדד מסת גוף מעט גבוה יותר. בקבוצה זו היקף הפעילות הגופנית היה נמוך יותר, אם כי ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית. נתוני גיל, רמת השכלה, נשאות APOE4, היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם והיפרכולסטרולמיה היו דומים בכל הקבוצות.

מניתוח הנתונים עלה כי אין קשר מובהק בין מדדי MedDi ובין נפח החומר האפור והלבן. עם זאת, תועד קשר מובהק בין מדדי MedDi ובין דפוסי DTI (Diffusion Tensor Imaging), רמז לכך שהיענות גבוהה יותר לדפוס התזונה מלווה בשימור טוב יותר של החומר הלבן במספר אתרים. שימור מבנה החומר הלבן עם היענות רבה יותר לדיאטה ים תיכונית הביא לדחיית הידרדרות קוגניטיבית בעד עשר שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי דיאטה ים תיכונית עשויה לסייע בשמירה על הקשרים בין תאי עצב, הניזוקים עם הגיל, עם מחלות כלי דם ומחלות נוירו-דגנרטיביות דוגמת מחלת אלצהיימר.

Alzheimers Dement. Published online July 16, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה