גנטיקה

האם הטיפול במעכבי PDE5 מעלה את הסיכון למלנומה? (JAMA)

בגברים בשבדיה הטיפול במעכבי PDE5 (Phosphodiesterase Type 5) לווה בעליה מתונה אך משמעותית בסיכון למלנומה ממארת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת JAMA.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי PDE5 הינו חלק במסלול ההתפתחות המשוער של מלנומה ממארת. בעקבות זאת, עלו שאלות באשר להשפעה של מעכבי PDE5, המשמשים לטיפול בהפרעות זקפה, על התפתחות מלנומה ממארת.

להערכת הקשר בין טיפול במעכבי PDE5 ובין הסיכון למלנומה ממארת, החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר Swedish Prescribed Drug Register, Swedish Melanoma Register ומאגרים רפואיים אחרים ומאגרים דמוגרפיים בשבדיה.

מבין 4,065 מקרי מלנומה, 435 גברים (11%) ניפקו מרשם לטיפול במעכבי PDE5 (Sildenafil , Vardenafil או Tadalafil), כמו גם 1,713 גברים מבין 20,325 ביקורות (8%).

מהנתונים עלה כי חלה עליה מתונה אך מובהקת סטטיסטית בסיכון למלנומה בגברים הנוטלים טיפול במעכבי PDE5. העליה הבולטת ביותר בסיכון תוארה בגברים שניפקו מרשם יחיד, אך לא תועדה עליה בסיכון בגברים שניפקו מספר מרשמים לטיפול התרופתי.

הטיפול במעכבי PDE5 נקשר בקשר מובהק עם מלנומה בדרגה נמוכה, אך לא בדרגה גבוהה. הטיפול במעכבי PDE5 לווה גם בסיכון מוגבר ל-Basal Cell Carcinoma (9% בקבוצת המקרים לעומת 8% בקבוצת הביקורות).

העליה הנלווית בסיכון הייתה דומה עם מעכבי PDE5 ארוכי וקצרי טווח; הערכות הסיכון היו דומות עם SIldenafil, Vardenafil או Tadalafil.

החוקרים מציינים כי בסיכומו של דבר, דפוס הקשר מעלה את השאלה האם מדובר בקשר סיבתי או שמדובר בערפלן המושפע מאורחות חיים הקשורים בשימוש במעכבי PDE5 ומלנומה  בשלב נמוך.

מתוך DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה