גנטיקה

הערכת ההשפעה של אפרזיס על התועלת של Lomitapide בטיפול בהיפרכולסטרולמיה משפחתית (Atherosclerosis)

במאמר שפורסם בכתב העת Atherosclerosis מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי התועלת של Lomitapide (ג’קסטפיד) בהפחתת ריכוז LDL (Low-Density Lipoprotein) בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית (Familial Hypercholesterolemia) אינה מושפעת מטיפול אפרזיס של ליפופרוטאינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Lomitapide הוא מעכב חלבון נשא של טריגליצרידים ומשמש כתוספת לטיפול במקרים הומוזיגוטים של היפרכולסטרולמיה משפחתית, מחלה גנטית נדירה המתאפיינת ברמות גבוהות של LDL וטרשת עורקים מוקדמת, חמורה ומואצת. הטיפול הסטנדרטי במקרים אלו כולל תרופות להפחתת רמות השומנים בדם ואפרזיס של ליפופרוטאינים. כעת הם ערכו מחקר פוסט-הוק להערכת נתונים ממחקר בשלב 3 במטרה לקבוע אם טיפול משולב עם אפרזיס משפיע על היעילות של Lomitapide.

במסגרת המחקר החולים המשיכו בטיפול הקיים להפחתת ריכוז השומנים בדם, כולל אפרזיס, בשבועות 6-21. מינון Lomitapide הועלה על-בסיס בטיחות/סבילות ממינון של 5 מ”ג עד 60 מ”ג. תוצא הסיום העיקרי היה אחוז השינוי הממוצע בריכוז LDL מתחילת המחקר עד לאחר 26 שבועות (שלב יעילות), לאחר מכן, החולים נותרו תחת טיפול ב- Lomitapide עד שבוע 78 להערכת בטיחות הטיפול והערכה נוספת של היעילות. במהלך תקופה זו, ניתן היה להתאים את טיפולי אפרזיס. החוקרים בחנו את ההשפעה של אפרזיס על הירידה בריכוז LDL בחולים שטופלו ב- Lomitapide.

מבין 29 חולים שנשנכו לשלב היעילות של המחקר, 18 חולים (62%) טופלו באפרזיס בתחילת הדרך. 23 חולים (13 תחת טיפולי אפרזיס) השלימו את ההערכה לאחר 26 שבועות. מבין ששת החולים שפרשו מהמחקר במהלך 26 השבועות הראשונים, חמישה טופלו באפרזיס. החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים באחוז השינוי בריכוז LDL מתחילת המחקר עד לאחר 26 שבועות עם טיפולי אפרזיס (48%-) וללא טיפולים אלו (55%-). השינוי ברמות Lp(a) היה מתון ולא שונה בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היעילות של Lomitapide להפחתת רמות LDL אינה תלויה באפרזיס של ליפופרוטאינים.

Atherosclerosis. 2015 Jun;240(2):408-14

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה