גנטיקה

הליכה במקום ישיבה מאריכה תוחלת חיים (CJASN)

הליכה פעילות גופנית

החלפת שתי דקות פעילות סדנטרית בשעה בפעילות בעצימות קלה מלווה בירידה של 33% בשיעורי התמותה באוכלוסיה הכללית וירידה של 41% בשיעורי התמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית, כך עולה מתוצאות חדשות, שפורסמו במהלך חודש אפריל בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology.

החוקרים התבססו על נתוני NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) לשנים 2003-2004 ובחנו את הקשר בין פעילות בעצימות נמוכה וקלה, כפי שנקבע עפ”י מד האצה, עם התמותה. הם הגדירו פעילות סדנטרית כפעילות של פחות מ-100 ספירות לדקה, פעילות נמוכה כ-100-499 ספירות לדקה, קלה כ-500-2019 ספירות לדקה ופעילות מתונה/מאומצת כ-2020 ספירות לדקה ומעלה.

בכלל מדגם המחקר ובתת קבוצה של חולים עם מחלת כליות כרונית החוקרים השלימו ניתוח נתונים לקביעת ההשפעה על התמותה של החלפת שתי דקות בשעה של התנהגות יושבנית בשתי דקות בשעה של פעילות בעצימות נמוכה, קלה או בינונית/מאומצת, תוך תקנון למשך שתי הפעילויות האחרות.

בכלל מדגם המחקר, שכלל 3,626 משתתףפים, משך הפעילות היושבנית הממוצע עמד על 34.4 דקות בשעה, בהשוואה ל-40.8 דגקות בתת-קבוצה של חולים עם מחלת כליות כרונית (383 חולים). מהממצאים עולה לפיכך כי אלו עם מחלת כליות כרונית בילו שני שליש יותר מזמנם בפעילות יושבנית.

החלפת זמן סדנטרי בפעילות בעצימות נמוכה, דוגמת עמידה, לא לוותה בירידה בשיעורי התמותה באף אחת מהקבוצות במהלך מעקב של כשלוש שנים. עם זאת, הפחתת זמן הישיבה בשתי דקות בכל שעה והוספת שתי דקות של פעילות בדרגה קלה, דוגמת הליכה רגילה, לוותה בירידה של 33% בסיכון לתמותה בכלל מדגם המחקר וירידה של 41% בסיכון לתמותה בתת-קבוצה של חולים עם מחלת כליות כרונית. בשתי הקבוצות, החלפת משך זמן סדנטרי בפעילות בעצימות בינונית/מאומצת לוותה בירידה לא-משמעותית בסיכון לתמותה.

החוקרים משערים כי העדר הקשר בין פעילות מתונה/מאומצת וירידה בסיכון לתמותה עשוי לנבוע מההיקף הנמוך של פעילות זו במדגם המחקר.

CJASN. Published online April 30, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה