גנטיקה

המלצות חדשות מטעם ארגון הבריאות העולמי בנושא תוספי חומצה פולית בנשים (Morb Mortal Wkly Rep)

ארגון הבריאות העולמי

במאמר שפורסם במהלך חודש אפריל בכתב העת Morbidity and Mortality Weekly Report מוצגות המלצות חדשות מטעם ארגון הבריאות העולמי, לפיהן הריכוז האופטימאלי של פולאט בכדוריות דם אדומות צריך לעלות על 400 ננוגרם למ”ל בנשים בגיל הפוריות למניעת מומים בצינור העצבים.

מחקרים אקראיים ומבוקרים ומחקרים תצפיתיים הוכיחו כי צריכה יומית הולמת של חומצה פולית לפני ובמהלך השלבים המוקדמים של ההיריון מפחיתה משמעותית את הסיכון למומים בצינור העצבים. ההמלצה מטעם ה-US Public Health Service היא לצריכת חומצה פולית של 400 מיקרוגרם בנשים העשויות להרות למניעת מומים בצינור העצבים.

למרות שלפי הערכות ארגון הבריאות העולמי, ההיארעות העולמית של מומי צינור עצבים עומדת על כ-300,000 מקרים בכל שנה, ההיקף האמיתי אינו ידוע מאחר ובמדינות רבות לא אוספים נתונים אודות מומים מולדים.

ההמלצה החדשה נועדה לסייע למדינות להפחית את הסיכון למומם בצינור העצבים ע”י קביעת הסיכון באוכלוסיה והצורך בתכניות מניעה, כמו גם יישום והערכת התועלת של תכניות אלו. הגישות העיקריות כללו העשרת מוצרי מזון בחומצה פולית ותוספים לפני הפריה.

להלן ההמלצות הספציפיות של ארגון הבריאות העולמי:

·         למניעת המספר הרב ביותר של מומים בצינור העצבים, ריכוז פולאט בכדוריות הדם האדומות ברמת האוכלוסיה צריך לעלות על 400 ננוגרם למ”ל בנשים בגיל הפוריות (המלצה חזקה, עדויות באיכות נמוכה).

·         בקרב נשים בגיל הפוריות, סף פולאט בכדוריות הדם האדומות של מעל 400 ננוגרם למ”ל צריך לשמש כסמן לרמה לא-מספקת של פולאט (המלצה חזקה, עדויות באיכות נמוכה). הכותבים מזהירים כי זהו סמן השימושי רק ברמת האכולוסיה מאחר וכל המקרים של מומים בצינור העצבים אינם נובעים בשל ריכוז פולאט נמוך. רופאים אינם יכולים להתבסס על סף זה לניבוי הסיכון הספציפי של נשים לסיבוך זה.

·         ברמת האוכלוסיה, ארגון הבריאות העולמי אינו ממליץ על סף פולאט בדם למניעת מומים בצינור העצבים בנשים בגיל הפוריות (המלצה חזקה, עדויות באיכות נמוכה). לפני ניסיון להתבסס על סמן כזה, על מדינות לקבוע תחילה את הקשר בין ריכוז פולאט בדם ובכדוריות דם אדומות ולהתבסס על ערך סף לריכוז פולאט בכדוריות דם אדומות לקביעת הערך המקביל בדם.

·         האפשרות המהימנה ביותר המובילה לתוצאות דומות של ריכוז פולאט בכדוריות דם אדומות במדינות שונות היא בדיקה מיקרוביולוגית (המלצה חזקה, עדויות באיכות בינונית).

למרות שהנחיות אלו מספקות כלי חשוב המסייע במניעת מומים של צינור העצבים, עדיין ישנה חשיבות רבה למעקב אחר מומים מולדים לניטור שיעורי ההימצאות של מומים מולדים, מאחר ולא כל המומים בצינור העצבים רגישים לתוספי פולאט.

Morb Mortal Wkly Rep. 2015;64:421-423

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה