גנטיקה

טיוטת המלצות עדכנית של ה-USPSTF לסקירת סרטן שד אינה תומכת בביצוע סקירת ממוגרפיה לפני גיל 50 (מדסקייפ)

הטיוטה המעודכנת של כוח המשימה האמריקאי למניעה (USPSTF) לסקירת סרטן שד פורסמה כעת , ועקרונית נשארה דומה להנחיות האחרונות שפורסמו ב-2009 .  

בטיוטת ההנחיות העדכניות חוזרים הכותבים על ההצהרה לפיה ממוגרפיה היא השיטה הטובה ביותר לנשים בגילים 50-74 , כשעבור נשים בגילים 40-49 יש צורך בהחלטה אינדיבידואלית בתאום עם הרופא המטפל.

השימוש בממוגרפיה בנשים בגילים 40-49 עשוי להפחית הסיכון לתמותה מסרטן שד, מציינים המחברים, אך מס’ מקרי המוות הנמנעים הוא קטן הרבה יותר בהשוואה לנשים מבוגרות יותר, ומס’ התוצאות החיוביות-שגויות ובהתאם ביופסיות לא נחוצות – גדול יותר.

לגבי נשים מעל גיל 75 , המחברים מציינים שאין מספיק עדויות להערכת התועלת מול הנזק של ביצוע סקירת ממוגרפיה.

יש לציין שההנחיות הקודמות, משנת 2009, בעיקר באשר לשימוש בסקירת ממוגרפיה בנשים בגיל 40-49 זכו לביקורת מצד אירגונים מקצועיים רבים שאף קראו לרופאים להתעלם מהמלצות ה-USPSTF .

התוספות החדשות בטיוטת ההנחיות החדשות כוללות התייחסות לממוגרפיה תלת מימדית לפיה העדויות הנוכחיות לאיבחון סרטן שד אינן מספיקות בכדי לקבוע את האפקטיביות שלה. כוח המשימה קורא לעריכת מחקרים נוספים שיאשרו את האפקטיביות של טכנולוגיה זו.

התייחסות חדשה נוספת עוסקת באסטרטגיית הסקירה הספציפית עבור נשים עם צפיפות שד גבוהה, לפיה אין עדיין עדויות מספקות באשר לגישה המועדפת.  המחברים מציינים שידוע שצפיפות שד גבוהה קשורה לסיכון גבוה יותר לפתח סרטן שד, ושהממוגרפיה אינה יעילה באותה מידה כמו אצל נשים ללא צפיפות שד בזיהוי נגעים אפשריים. המחברים מציינים ששימוש בטכנולוגיות כמו MRI או אולטרסאונד עשוי לשפר את יכולת האבחון בקבוצת נשים זו, אך אין עדיין מספיק מידע עובדתי שמאפשר המלצה או אי המלצה לעשות שימוש בטכנולוגיות אלה. גם כאן ה-USPSTF קורא לעריכת מחקרים בנושא.

מכל מקום עיקרי ההמלצות הנוכחיות הן :


  • ההמלצה לנשים בגיל 50-74 לבצע ממוגרפיה מידי שנתיים מקבלת דירוג B בהנחיות העדכניות, כלומר סבירות גבוהה לתועלת סבירה .

  • ההחלטה לבצע ממוגרפיה לפני גיל 50 צריכה להיות על בסיס אינדיבידואלי.  נשים בגיל 40-49 שאצלן ההערכה היא שהתועלת של ביצוע ממוגרפיה כל שנתיים עולה על הנזק יכולות לעבור הבדיקה. המלצה זו היא בדירוג C . (תועלת צפויה יחסית נמוכה).

  • נשים מעל גיל 75 – העדויות לתועלת לביצוע ממוגרפיה נמוכות.

  • לנשים עם צפיפות שד גבוהה ותוצאות שליליות בממוגרפיה – התועלת מבדיקת MRI , אולטרסאונד או ממוגרפיה תלת מימדית אינה מספקת.

  • לא היה שינוי בהמלצה שלא ללמד מטופלות לבצע בדיקה עצמית. עם זאת, ה-USPSTF מאמין שחשוב שנשים ידווחו על שינויים משמעותיים או גושים שהם חשות בשדיהן.

נראה איפוא שהשינויים בגישות בין האירגונים המדעיים האמריקאיים השונים נותרים בעינם, גם אחרי טיוטה עדכנית זו של ה-USPSTF . ..

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה