גנטיקה

יחס גבוה בין HDL ו-Apolipoprotein A-I מלווה בסיכון מוגבר לתמותה (Heart)

במאמר שפורסם בכתב העת Heart מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה לראשונה כי יחס גבוה בין HDL (High Density Lipoprotein) ובין Apo A-I (Apolipoprotein A-I) עשוי להעיד על סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה, תמותה עקב מחלות ממאירות או מחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי HDL ו-Apo A-I הינם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, אך לא ידוע אם היחס בין השניים משפיע על הסיכון למחלות לב וכלי דם או מחלות אחרות. במטרה לבחון אם ריכוזי HDL ו-Apo A-I והיחס בין HDL ובין Apo A-I משפיע על הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות וכל-סיבה.

החוקרים אספו נתונים ממדגם שכלל 263,340 משתתפים בין 2002-2009. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחסי הסיכון לתמותה באמצעות הרבעונים הנמוכים למין של HDL, ריכוזי Apo A-I והיחס בין HDL ובין Apo A-I.

במהלך המחקר 1,012 משתתפים הלכו לעולמם (חציון מעקב של 4.2 שנים). לא תועד קשר מובהק בין רבעוני HDL ובין תמותה. מנגד, תועדה מגמה חיובית לקשר בין עליה ברבעוני יחס HDL/Apo A-I  ובין תמותה עקב מחלות לב וכלי דם, מחלות ממאירות ותמותה מכל-סיבה. יחסי הסיכון המתוקנים לרבעון העליון של יחס HDL/Apo A-I בהשוואה לרבעון התחתון עמדו על 2.37 (מחלות לב וכלי דם), 2.32 (מחלות ממאירות) ו-1.87 (תמותה מכל-סיבה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הנתונים מעידים על סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם או מחלות ממאירות עם עליה ביחס בין ריכוז HDL ו-Apo A-I.

Heart. 2015;101(7):553-558

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה