גנטיקה

האם תה ירוק מפחית את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית? (מתוך כנס AD/PD)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס מטעם ה-International Conference on Alzheimer’s and Parkinson’s Diseases (AD/PD) עולה קשר בין צריכה רבה של תה ירוק ובין סיכון מופחת לדמנציה או ליקוי קוגניטיבי קל, גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים. לא תואר קשר דומה עם צריכת תה שחור או קפה.

החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסיה, שכלל תושבים מיפן מעל גיל 60 שנים, שבתחילת הדרך היו בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין בשנים 2007-2008, כפי שנקבע לפי מבחן מיני-מנטל ומדד CDR (Clinical Dementia Rating).

המשתתפים צרכו תה ירוק, תה שחור וקפה ונבדקו בתחילת המחקר, אז גם הושלמו בדיקות דם, כולל קביעת גנוטיפ ApoE. מבין 723 המשתתפים, 490 השלימו את בדיקות המעקב בשנים 2011-2013. החוקרים לא כללו בניתוח הנתונים משתתפים שעברו או הלכו לעולמם, לא השלימו את השאלונים הסופיים או אבדו במהלך תקופת המעקב.

המשתתפים סווגו לפי תדירות צריכת תה ירוק: לא שתו כלל, 1-6 ימים בשבוע, או כל יום. הקבוצות לא היו שונות במין, מצב ApoE ε4, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, או סוכרת, בתחילת המחקר; או בהרגלי עישון, צריכת אלכוהול או צריכת קפה.

עם זאת, זוהו מספר הבדלים משמעותיים באלו שלא שתו תה-ירוק תועדו מדדי מיני-מנטל נמוכים יותר (מדד גבוה יותר הוא טוב יותר), אם כי עדיין בטווח התפקוד הקוגניטיבי התקין. במשתתפים אלו מספר שנות ההשכלה היה נמוך יותר והם היו פחות פעילים גופנית.

החוקרים מדווחים כי במהלך המעקב בין השנים 2011-2013, צריכת תה ירוק בתדירות של 1-6 ימים בשבוע, או כל יום, לוותה בסיכון מופחת לליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה. לא תועדה השפעה לצריכת קפה יומית או בתדירות של 1-6 פעמים בשבוע, או צריכת תה שחור. יחס הסיכויים המחושב להתפתחות דמנציה או ליקוי קוגניטיבי עמד על 0.47 בקשישים ששתו תה ירוק בתדירות של 1-6 ימים בשבוע ו-0.32 באלו ששתו כל יום.

יחסי הסיכויים לצריכת קפה בתדירות של 1-6 ימים בשבוע או כל יום, או צריכת תה שחור, לא היו שונים משמעותית (כלומר, לא תוארה השפעה שלילית או חיובית).

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכת תה ירוק עשויה להפחית את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית. עם זאת, הם לא סיפקו נתונים אודות היקף צריכת תה ירוק, תה שחור או קפה במהלך חיי המשתתפים.

מתוך כנס AD/PD

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה