גנטיקה

ה-ACP ממליץ כנגד ביצוע בדיקות סקירה לאיבחון מחלת לב כלילית בקרב מבוגרים א-סימפטומטיים בסיכון נמוך (Ann Intern Med.)

כח המשימה של הקולג’ האמריקאי לרפואה (ACP) ממליץ כנגד ביצוע בדיקות סקר לאיבחון מחלת לב כלילית (CHD) במבוגרים לא סימפטומטיים בסיכון נמוך באמצעות א.ק.ג במנוחה או מאמץ, אקוקרדיוגרפיה במאמץ או מיפוי שריר הלב במאמץ.

לדעת כח המשימה סקירה קרדיאלית במבוגרים עם סיכון נמוך ל-CHD היא בעלת ערך נמוך שכן אינה משפרת את התוצאות של המטופלים אך עלולה להוביל לפגיעה פוטנציאלית. לדעתם, הרופאים צריכים להתמקד בשיפור בריאות קרדיווסקולרית ע”י טיפול בגורמי סיכון הניתנים לתיקון כמו עישון, סוכרת, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, השמנת יתר, ועידוד לביצוע פעילות גופנית.

המחברים מציינים ש-CHD מהווה גורם תמותה יחיד מוביל בארה”ב. שימוש באלקטרופיזיולוגיה במנוחה, במאמץ או מיפוי שריר הלב עשויים לזהות מבוגרים בסיכון מוגבר ל-CHD. עם זאת, מס’ איגודים מקצועיים הזהירו כנגד שימוש יתר של סקירות באמצעות בדיקות לא מתאימות לאוכלוסיה בסיכון נמוך בהינתן הנזקים הפוטנציאליים, עלויות, והעדר עדויות מספקות לתועלת.

החוקרים מציינים שביצוע סקירות קרדיאליות מתרחב ועשוי להמשיך להתרחב, בעיקר באמצעות א.ק.ג , בארה”ב. הסיבות לשימוש יתר כוללות ציפיות מטופלים, תכניות סקירה מסחריות, תמרוץ פיננסי, חששות מתביעות על רשלנות, והערכת יתר של התועלת מול הערכת חסר של הנזקים הפוטנציאליים מביצוע בדיקות סקירה.

אי לכך, ה-ACP ביצע סקירה לעדויות עדכניות, לרבות סקירות שיטתיות שפורסמו, הנחיות, ומאמרים העוסקים ביעילות, תועלת, ונזק פוטנציאלי של בדיקות סקירה קרדיאליות באוכלוסיה בסיכון נמוך.

להלן ההמלצות הספציפיות של ה-ACP :


  • אין עדויות שבדיקת סקירה קרדיאלית משפחת תוצאות קליניות של מטופלים

  • הנזקים הפוטנציאלים של בדיקות סקירה כוללים תוצאות חיוביות-שגויות הגורמות למטופלים לעבור מבחנים ופרוצדורות ללא צורך

  • מבין המטופלים בסיכון נמוך, השכיחות של מחלת לב כלילית היא נמוכה, ובדיקת סקירה קרדיאלית היא בעלת ערך פרוגנוסטי נמוך. לכן, בדיקות סקירה קרדיאליות הן בעלות ערך חיזוי נמוך והסיכוי שמימצא חיובי ישפיע על החלטה טיפולית הוא נמוך.

  • לכן רופאים צריכים להדגיש למטופליהם את הצורך להפחית הסיכון הקרדיווסקולרי עוד יותר, גם בקרב כאלה שמוגדרים כבעלי סיכון קרדיווסקולרי נמוך באמצעות תיקון גורמי סיכון הניתנים לשינוי (עישון, סוכרת, יל”ד, היפרליפדמיה, משקל יתר ופעילות גופנית).

  • רופאים אינם צריכים לבצע בדיקת סקירה למטופלים א-סימפטומטיים, בסיכון קרדיווסקולרי נמוך לגילוי מחלה קרדיאלית באמצעות א.ק.ג במנוחה א במאמץ, אקוקרדיוגרפיה במאמץ או מיפוי שריר הלב במאמץ.

  • רופאים צריכים לבצע הערכה סיכון קרדיווסקגולרית באמצעות חישוב ציון סיכון על בסיס הערכת גורמי סיכון אינדיבידואליים.

  • המלצות אלו של ה-ACP אינן רלבנטיות למטופלים סימפטומטיים או לאתלטים העוברים בדיקות סקירה לפני השתתפות באירועים ספורטיביים שונים.

לדעת ראשי ה-ACP המידע המוגבל הקיים מצביע על כך שאילו בדיקה “בסיסית” כמו א.ק.ג מועילה רק לעיתים נדירות שכן קיים סיכון לא מבוטל לקבל תוצאות חיוביות שגויות שיובילו לבדיקות נוספת, לרבות הדמיות אשר להן נזק קרינתי בטווח הארוך.

.

Ann Intern Med. Published online March 16, 2015.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה