גנטיקה

בדיקה חדשה מסייעת באבחנה של מלנומה (Journal of Cutaneous Pathology)

הבחנה בין מלנומה ממארת ובין שומות עוריות שפירות עשויה להיות קשה ב-15% מהמקרים, כאשר תוצאות בדיקה היסטו-פתולוגית אינן מספקות אבחנה ברורה לאור ממצאים שאינם חד-משמעיים. בדיקה חדשה הכוללת חותמת של 23 גנים עשויה לסייע במקרים אלו, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהלך חודש מרץ בכתב העת Journal of Cutaneous Pathology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקה היסטו-פתולוגית לעיתים אינה טובה דיו לאבחנה מדויקת והדירה של נגעים מלנוציטיים מסוימים. כתוצאה מכך, מחקרים שונים בחנו בדיקות מתוחכמות ואובייקטיביות אחרות. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם חותמת גנטית מבחינה באופן מהימן בין נגעים שפירים ובין נגעי מלנומה ולבחון את הישימות הקלינית של בדיקה זו.

באמצעות בדיקת RT-PCR כמותית להערכת הביטוי של 23 גנים נבחרים, וע”י קביעת ערך סף ואלגוריתם ניהול, החוקרים פיתחו חותמת ביטוי גנטי שסיפקה מדד שסייע בהבחנה בין שומה שפירה ממוינת ובין מלנומה ממארת.

החותמת הגנטית סיווגה נגעים מלנוציטים כשפירים או ממאירים ברגישות של 89% וסגוליות של 93% במדגם שכלל 464 דגימות. תוקף הבדיקה החדשה אושר במדגם קליני בלתי-תלוי שכלל 437 דגימות, עם רגישות של 90% וסגוליות של 91%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התוצאות, האובייקטיביות, המהימנות והדרישה המינימאלית לדגימת רקמה של הבדיקה מעידים כי בדיקה זו עשויה לסייע כתוספת לבדיקה היסטו-פתולוגית באבחנה של נגעי מלנומה ממארת.

Journal of Cutaneous Pathology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה