גנטיקה

מה בין כעס ואיסכמיה של שריר הלב על-רקע מתח נפשי? (Am Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת American Heart Journal מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין כעס, הן כמצב רגשי והן כתכונת אישיות, ובין נטיה להתפתחות איסכמיה של שריר הלב בזמן מתח נפשי, אך לא במהלך מבחן מאמץ או תרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי איסכמיה של שריר הלב על-רקע מתח נפשי מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר בחולים עם מחלת עורקים כלילית. כעס מהווה טריגר לתסמונת כלילית חדה ומלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם; עם זאת, אין עדויות ישירות רבות הקושרות בין כעס ובין איסכמיה של שריר הלב.

במסגרת המחקר בוצעו בדיקות SPECT במנוחה, לאחר מתח נפשי (מתח חברתי בעקבות משימת דיבור) ולאחר מבחן מאמץ/תרופתי. החוקרים חישבו את ההבדל בין המדדים במנוחה ובמאמץ לכימות איסכמיה של שריר הלב בשני המצבים.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 50 שנים, 50% היו נשים ו-60% לא-לבנים. לאחר תקנון לגורמים דמוגרפיים, עישון, חומרת מחלת עורקים כלילית, תסמיני דיכאון וחרדה, החוקרים מצאו כי כל עליה במדד הכעס לפי Spielberger’s State-Trait Anger Expression Inventory לוותה בעליה של 0.36 יחידות במדדי איסכמיה כפי שנקבע לפי ההבדל בין המדדים; הקשר המקביל עם כעס כתכונת אישיות עמד על 0.95. החוקרים לא מצאו קשר בין מדדי ביטוי כעס ובין איסכמיה ולא זיהו קשר בין אף אחד מהיבטי הכעס ובין איסכמיה במבחן מאמץ/תרופתי.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים מציעים כי בחולים עם הפרופיל הפסיכולוגי הנ”ל קיים סיכון מוגבר לאיסכמיה שקטה על-רקע מתח נפשי, וייתכן כי בעקבות זאת הפרוגנוזה של חולים אלו גרועה יותר.

Am Heart J. 2015;169(1):115-121

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה