גנטיקה

שילוב טיפול אנטיביוטי ברספרים עם אלדקטון מעלה את הסיכון לתמותה פתאומית בקשישים (CMAJ)

במאמר שפורסם במהלך חודש פברואר בכתב העת Canadian Medical Association Journal מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי שילוב טיפול אנטיביוטי ב-Trimethoprim-Sulfamethoxazole (רספרים) עם Spironolactone (אלדקטון), עשוי להכפיל את הסיכון של קשישים לתמותה פתאומית.

רספרים הינה אחת התרופות הנפוצות בשימוש לטיפול בזיהום בדרכי השתן, עם למעלה מ-20 מיליון מרשמים בכל שנה בארצות הברית.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות מטופלים בגילאי 66 שנים ומעלה, שקיבלו טיפול באלדקטון בין 1994-2011. הנתונים התבססו על מרשמים לטיפול, אשפוזים לבתי חולים ורשומות ביטוח בריאות, כמו גם נתונים דמוגרפיים בסיסיים. מבין קבוצה של כ-206,000 משתתפים, 11,968 הלכו לעולמם בפתאומיות ו-349 הלכו לעולמם בתוך 14 ימים מקבלת מרשם לאחת מחמש תרופות אנטיביוטיות.

בסיכומו של דבר, זוהה קשר בין 29,141 מחזורי טיפול ברספרים בחולים שקיבלו מרשם לטיפול באלדקטון ובין 215 מקרי תמותה בתוך 14 ימים (שיעור של 0.74%).

בחולים שקיבלו מרשם לטיפול ברספרים תועדה עליה של למעלה מכפליים (יחס סיכויים של 2.46) בסיכון לתמותה פתאומית בהשוואה לחולים שקיבלו מרשם לטיפול באמוקסיצילין, טיפול אנטיביוטי נפוץ אחר.

מבין יתר הטיפולים האנטיביוטיים שנבחנו במחקר, ציפרופלוקסצין (יחס סיכויים מתוקן של 1.55) וניטרופורנטואין (יחס סיכויים מתוקן של 1.70) לוו גם הם בסיכון מוגבר בהשוואה לאמוקסיצילין, אם כי הסיכון עם טיפול בניטרופורנטואין פחת עם ניתוח נוסף של הנתונים. נורפלוקסצין (יחס סיכויים של 0.86) לא לווה בסיכון דומה.

החוקרים כותבים כי השילוב של רספרים עם אלדקטון נפוץ ומוסיפים כי רופאים עשויים לפספס את הסיכון עם שילוב זה בחולים עם מחלת לב, ולייחס בשוגג מקרי מוות למחלות לב ולא לשינויים פטאליים ברמות אשלגן בדם.

CMAJ. Published online February 2, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה