גנטיקה

הערכת התועלת של טיפול קרינתי בנשים עם DCIS (מתוך J Clin Oncol)

תוצאות המחקר הראשון אי-פעם להשוואת טיפול קרינתי אדג’וונטי אל מול מעקב בלבד בנשים עם ממאירות מסוג DCIS (Ductal Carcinoma In Situ) עם פרופיל סיכון טוב תומכים בהחלטה לוותר על טיפול קרינתי וגם מאשרים כי טיפול קרינתי מפחית משמעותית את הסיכון להישנות בשד. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

במסגרת מחקר Radiation Therapy Oncology Group 9804 זיהו החוקרים נשים בסיכון טוב עם DCIS, ממאירות של השד המאובחנת לעיתים קרובות בבדיקות ממוגרפיה, במטרה לבחון את התועלת של טיפול קרינתי לאחר ניתוח משמר-שד, בהשוואה למעקב בלבד.

במחקר האקראי-פרוספקטיבי (1998-2006) בנשים עם עדות לגידולי DCIS בדרגה נמוכה או בינונית בבדיקות ממוגרפיה (פחות מ-2.5 ס”מ עם שוליים של 3 מ”מ ומעלה), ערכו החוקרים השוואה בין טיםול קרינתי ובין מעקב לאחר ניתוח. המחקר תוכנן ל-1,790 משתתפות, אך הפסק בשלב מוקדם גיוס קטן מהצפוי. 636 נשים מארצות הברית וקנדה נכללו במחקר והחוקרים התירו טיפול בטמוקסיפן (62%).

תוצא הסיום העיקרי של המחקר הוגדר ככשלון מקומי באותו שד בו אובחן הגידול; החוקרים בחנו את שיעורי ההיארעות המצטברים של הכשלון המקומי וכשלון בשד הנגדי וכן את שיעורי ההישרדות הכוללים ושיעורי ההישרדות ללא-מחלה.

חציון משך המעקב אחר המשתתפות עמד על 7.17 שנים. בקבוצת הטיפול הקרינתי תועדו שני מקרים של כשלון מקומי , לעומת 19 מקרים בקבוצת המעקב בלבד. לאחר שבע שנים, שיעורי הכשלון המקומי עמדו על 0.9% בקבוצת הטיפול הקרינתי לעומת 6.7% בקבוצת המעקב (יחס סיכון של 0.11, p<0.001).

אירועי רעילות חדה בדרגה 1-2 תועדו ב-30% ו-76% מהנשים בקבוצת המעקב ובקבוצת הטיפול הקרינתי, בהתאמה; תופעות רעילות בדרגה 3/4 תועדו בשכיחות של 4.0% ו-4.2%, בהתאמה. 30% מהחולים אובחנו עם רעילות מאוחרת של טיפול קרינתי בדרגה I, 4.6% אובחנו עם רעילות מאוחרת בדרגה 2 וב-0.7% מהחולים תועדה רעילות מאוחרת של טיפול קרינתי בדרגה 3.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי בתת-קבוצה של נשים עם DCIS בסיכון טוב, עם חציון מעקב של שבע שנין, שיעור הכשלונות המקומיים עם מעקב בלבד היה נמוך, אך עם הוספת טיפול קרינתי חלה ירידה משמעותית נוספת בסיכון הנ”ל.

J Clin Oncol. Published online January 20, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה