גנטיקה

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן קורא לנקוט משנה זהירות במתן מרשם לאופיואידים בנשים צעירות (MMWR)

משככי כאבים ממשפחת האופיואידים נפוצים מאוד בשימוש בנשים בגיל הפוריות, סוגיה בעלת חשיבות רבה מבחינת בריאות הציבור. בדו”ח חדש שפורסם במהלך חודש ינואר בכתב העת Morbidity and Mortality Weekly Report מדווחים מומחים כי כרבע מהנשים עם ביטוח פרטי בגילאי 15-44 שנים, וכשליש מהנשים עם ביטוח מדיקייד, ניפקו מרשם לטיפול באופיואידים בכל שנה בין השנים 2008-2012.

לדברי המומחים, נטילת אופיואידים בשלב מוקדם במהלך ההיריון עשויה להביא לעליה בסיכון למומים מולדים ובעיות חמורות ביילוד ובאם, כולל פגמים בצינור העצבים, מומי לב מולדים וגסטרוסכיזיס. עוד קיים סיכון לתסמונת גמילה ביילוד עקב חשיפה לאופיואידים במהלך ההיריון.

החוקרים התבססו על נתונים משני מאגרים גדולים של משתתפים בעלי ביטוח רפואי וניתחו את הנתונים בנוגע למרשמים לטיפול באופיואידים בין השנים 2008-2012 בנשים בגילאי 15-44 שנים עם ביטוח פרטי וביטוח מדיקייד.

בממוצע, 39.4% מהנשים עם ביטוח מדיקייד ו-27.7% מהנשים עם ביטוח פרטי ניפקו מרשם לטיפול באופיואידים בכל שנה במהלך תקופת המחקר. האופיואידים הנפוצים בשימוש כללו הידרוקודון, קודאין ואוקסיקודון.

בכל שנה, בממוצע, שלושת האופיואידים הללו ניתנו לאחת מכל ארבע נשים עם ביטוח פרטי וכמעט שני מרשמים לאופיואידים ניתנו לכל אישה מבוטחת מדיקייד.

מהנתונים הגיאוגרפיים שהיו זמינים עבור נשים עם ביטוח פרטי בלבד עלה כי השיעורים הגבוהים ביותר של מרשמים לטיפול באופיואידים בנשים בגיל הפוריות היו בדרום המדינה והשיעורים הנמוכים ביותר תועדו בצפון-מזרח המדינה. מנתוני גזע/מוצא שהיו זמינים רק עבור מבוטחות מדיקייד עלה כי מרשמים לאופיואידים היו נפוצים כמעט פי 1.5 בנשים לבנות לא-היספאניות, בהשוואה לנשים שחורות לא-היספאניות או נשים היספאניות.

נשים רבות בגיל הפוריות נוטלות תרופות אלו וייתכן כי אינן מודעות שהן בהיריון ולכן חושפות את היילוד באופן לא-מודע למרכיבים אלו. מסיבה זו חשוב שאנשי צוות רפואי ישלימו הערכה מקיפה בטרם מתן מרשם לטיפול בתרופות אלו לנשים בגיל הפוריות.

הסוכנות ממליצה לאנשי צוות רפואי להמשך ולעקוב אחר ההמלצות המופיעות בתוויות המצורפות לטיפול התרופתי בעת מתן מרשם לטיפול במשככי כאבים לנשים הרות. הם ממליצים לנשים הרות להתייעץ עם הרופא המטפל לפני הנפקת מרשם או נטילת תרופה הנמכרת ללא מרשם רופא.

MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 2015;64:37-41

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה