גנטיקה

בדיקות PCA3 ו-PHI אינן מעלות את שיעורי האבחנה של סרטן ערמונית (מתוך הנחיות ה-NICE)

בטיוטת הנחיות מטעם NICE (National Institute for Health and Care Excellence) קובעים מומחים כי שתי בדיקות שנועדו לסייע בזיהוי סרטן ערמונית בחולים עם תוצאות שליליות או תוצאות שאינן חד-משמעיות בביופסיה של הערמונית, PCA3 (Prostate Cancer Antigen 3) ו-PHI (Prostate Health Index) לא הביאו לשיפור גדול דיו באבחנה בכדי להמליץ על שימוש קליני ועל-כן אין מקום להשתמש בהן.

לדברי המומחים, שתי הבדיקות הן בדיקות אבחנתיות המיועדות לשימוש במקרים של חשד לסרטן ערמונית בנוכחות ממצאים שליליים או ממצאים שאינם חד-משמעיים בביופסיה המבוצעת באמצעות בדיקת TRUS (Transrectal Ultrasound); בדיקות אלו משמשות לקבוע את הצורך בביופסיה שניה.

ההערכה בוצעה במחשבה כי הבדיקות עשויות לסייע במניעת ביופסיה שניה ומניעת הסיבוכים על-רקע פעולה זו, ע”י זיהוי חולים בהם לא צפויה תוצאה חיובית בבדיקת הביופסיה. עם זאת, בטיוטה הם מוסיפים כי השימוש בבדיקות אלו עם בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית אינו צפוי להביא לשיפור בדיוק האבחנתי.

בדיקת PCA3 משמשת לקביעת רמות PCA3 RNA בשתן. דגימת השתן ניתנת לאחר בדיקה רקטאלית, המביאה לשחרור תאי ערמונית ו-RNA לדרכי השתן. בדיקה זו אושרה לשימוש באירופה בשנת 2006 וקיבלה את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי בשנת 2012, בעקבות מחקר שכלל 495 גברים ב-14 מרכזים רפואיים, שהצביע על ערך מנבא שלילי לסרטן ערמונית של 90%.

מחקר נוסף שכלל 233 גברים עם עליה פרסיסטנטית ברמות PSA ולפחות ביופסיה שלילית אחת קודמת מצא כי בדיקת PCA3 עשויה לסייע בהפחתת מספר הביופסיות בגברים עם חשד לסרטן ערמונית. הבדיקה שבוצעה טובה יותר משמעותית מבדיקת PSA בדם בניבוי תוצאות ביופסיה של הערמונית. יתרה מזאת, סקירה שכללה 1,072 גברים ממחקר REDUCE קבעה כי מדדי PCA3 גבוהים יותר אינם מנבאים ביופסיה חיובית, אך מלווים במדד גליסון גבוה יותר בביופסיה.

מנגד, בדיקת PHI מבוססת על שילוב שלוש בדיקות PSA בדם PSA, Free PSA ו-p2PSA בתוך חישוב יחיד – (p2PSA/free PSA) × √total PSA. מדובר בבדיקה פשוטה וזולה, עם תוצאות טובות יותר בהשוואה לבדיקת PSA קונבנציונאלית ובדיקת PSA חופשי במספר מחקרים לניבוי סרטן ערמונית וסרטן ערמונית בדרגה גבוהה.

בהנחיות הנוכחיות החוקרים ערכו שלוש סקירות סיסטמיות וזיהו שישה מחקרים שדיווחו על התוקף האנליטי ו-31 דיווחו על התוקף הקליני של הבדיקות. אין מחקרים להערכת התוקף הקליני של הבדיקות הללו. בנוסף, החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של ניתוחים כלכליים של בדיקת PCA3 ו-PHI ומאחר ולא מצאו מחקרים שענו על הקריטריונים, הם תיכננו מודל כלכלי חדש שנועד להעריך את עלות-תועלת של הבדיקות.

מתוך הנחיות ה-NICE

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה