גנטיקה

השפעת שינויים בגן ה-FTO על השמנת יתר גדולה יותר בשנים האחרונות (PNAS)

במאמר שהתפרסם בניו-יורק טיימס ותורגם באתר “הארץ” מוצגת טענתו של סטרון גרנט, המלמד רפואת ילדים באונ’ פנסילבניה, לפיה וריאנט של גן ה-FTO מהווה את אחת הסיבות הגנטיות המרכזיות להשמנה. נמצא שעותק אחד של הגן קשור לעלייה של 2.5 ק”ג בממוצע, ושני עותקים מעלים את הסיכוי להשמנת יתר בכ-50% .  המימצא המעניין עליו דווח במחקר שהתפרסם לאחרונה ב-PNAS הוא שהקשר הגנטי הזה הפך להיות חזק יותר בשנים האחרונות ולמעשה לא היה קיים בעבר.

ההסבר המשוער לתופעה זו ע”פ החוקרים היא השפעת חוויות שעוברים בני אדם על הגנים שלהם. החוקרים התמקדו בגן FTO בשל השפעתו הגדולה על מצבנו הבריאותי. נעשה שימוש בנתוני מחקר הלב של פרמינגהם תוך מעקב אחר ילדיהם של משתתפי המחקר, והחל מ-2002 גם נכדיהם. נעשתה השוואה בין אנשים שהיו עם המוטציה של FTO לכאלה שהיו עם הגן הבריא. נמצא אכן שנשאי המוטציה נטו להיות עם משקל גבוה יותר, אולם הנשאים שנולדו לפני 1940 לא נטו לעלייה במשקל בהשוואה לבעלי הגן התקין. למוטציה של הגן הייתה השפעה חזקה הרבה יותר ככל שהמשתתפים היו צעירים יותר.

השערת החוקרים היא שהשינויים שחלו בסגנון החיים בסוף המאה ה-20 גרמו לכך שהמוטציה של ה-FTO הפכה להיות הרבה יותר משמעותית, ולמעשה הגבירה את האפקט של חוסר פעילות גופנית ודיאטות מודרניות. כך נמצא למשל שנשאי מוטציית FTO שצורכים מזונות מטוגנים ומשקאות ממותקים עולים במשקל יותר מאנשים ללא המוטציה הצורכים מזונות מטוגנים ומשקאות ממותקים.

Published online before print December 29, 2014, doi: 10.1073/pnas.1411893111

PNAS December 29, 2014

למאמר ב”הארץ”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה