גנטיקה

הבסיס הגנטי של כאבי ברכיים (Ann Rheum Dis)

בחולים להורים לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך עקב אוסטיאוארתריטיס סיכון גבוה כפליים להתפתחות כאבי ברכיים בגיל העמידה, בהשוואה לאלו ללא היסטוריה משפחתית של ניתוחי ברכיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases. החוקרים מאוסטרליה סבורים כי הקשר בין ההורים והילדים המבוגרים מעיד על בסיס גנטי התורם לבעיות ברכיים.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר הראשון להערכת ההשפעה של היסטוריה משפחתית של אוסטיאוארתריטיס של הברך על הסיכון להחמרת כאבי ברכיים.

מדגם המחקר כלל 186 מבוגרים עם לפחות הורה אחד לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך ו-186 מבוגרים נוספים ללא היסטוריה של דלקת מפרק הברך או ניתוח להחלפת מפרק הברך.

המשתתפים השיבו על שאלונים והשלימו צילומי רנטגן ובדיקות MRI של הברכיים הימניות בתחילת המחקר ושוב שנתיים ועשר שנים לאחר מכן. במבוגרים להורים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך משקל הגוף היה גבוה יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של מעשנים, בהשוואה לקבוצת הביקורת, אך ללא הבדלים בנזק למפרקי הברכיים בתחילת המחקר.

לאחר שנתיים בשתי הקבוצות מספר המשתתפים עם כאבי ברכיים היה דומה מעט למעלה ממחצית. אך לאחר עשר שנים, 74% מהמשתתפים להורים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך סבלו מכאבי ברכיים, זאת בהשוואה ל-54% מאלו ללא היסטוריה משפחתית.

במהלך שמונה השנים הללו חלה עליה גם במספר המשתתפים עם כאבי ברכיים בשתי הקבוצות, אך בצאצאים להורים לאחר ניתוח ברכיים חלה עליה גדולה יותר בכאב.

גם לאחר שלקחו בחשבון בעיות מבניות בברכיים, בילדים להורים לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך תועד סיכוי גבוה פי 2.2 להחמרה בכאב, בהשוואה לביקורות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בילדים להורים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך תועדו מדדי כאב גבוהים יותר, עם משקל גבוה יותר ונטייה מוגברת להשפעות עישון, עם שרירים חלשים יותר ופגיעה נרחבת יותר בסחוס ובמניסקוס.

Ann Rheum Dis 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה