גנטיקה

ההשפעה של תוספי סויה על ביטוי הגנים בנשים עם סרטן שד (J Natl Cancer Inst.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of National Cancer Institute עולה קשר בין ביטוי גנים בנשים עם סרטן שד ובין צריכת סויה, כאשר רמות גבוהות של Genistein מעידות על ביטוי-יתר של FGFR2 וגנים האחראיים על בקרת מסלולי התרבות תאים ומחזור התא.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם דיווחים סותרים אודות ההשפעה של סויה על התפתחות גידולים ממאירים של השד. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעות של תוספי סויה על גנים הקשורים בסרטן השד ומסלולי פעילות.

מדגם המחקר כלל 140 נשים עם סרטן שד בשלב מוקדם, שחולקו באקראי לנטילת תוספי סויה (70 נשים) או פלסבו (70 נשים) למשך 7-30 ימים, מהאבחנה עד לניתוח. היענות נקבעה על-פי רמות איזופלבונים בדם: Genistein ו-Daidzein. שינוי ביטוי גנטי נקבע על-פי בדיקת NaonString ברקמת הגידול לפני הטיפול ולאחריו. בדיקות גנטיות הושלמו גם על הרקמה לאחר הטיפול. בדיקות אימונו-היסטוכימיות שימשו להערכת התרבות תאים (Ki67) ומוות תאי (Cas3).

מהנתונים עולה כי בקבוצת הטיפול בסויה נרשמה עליה ברמות איזופלבונים בדם (p<0.001), ללא שינוי בקבוצת הפלסבו. מניתוח סטטיסטי עלה כי חל שינוי בביטוי של 21 מבין 202 גנים. החוקרים זיהו הבדלים בין שתי הקבוצות בהיקף הביטוי של מספר גנים, כולל FANCC ו-UGT2A1.

החוקרים זיהו חותמת עם רמות Genistein גבוהות, שכללה ביטוי של 126 גנים שונים, עם ביטוי-יתר של גנים בעלי השפעה על מחזור התא, כולל אלו המעודדים התרבות תאים, דוגמת FGFR2, E2F5, BUB1, CCNB2, MYBL2, CDK1 ו-CDC20. צריכת סויה לא הובילה לשינוי מובהק סטטיסטית בגנים Ki67 ו-Cas3.

ממצאים אלו מעלים חשש כי בחלק מהנשים עם סרטן שד תוספי סויה עשויים להשפיע לרעה על הביטוי הגנטי.

J Natl Cancer Inst. 2014;106(9)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה