גנטיקה

תרופות ממשפחת NSAID עשויה להגן מפני ממאירויות עוריות נפוצות (J Invest Derm)

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Journal of Investigative Dermatology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (NSAID או Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) עשויים לספק הגנה מפני ממאירויות עוריות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הדגימו קשר בין NSAID ובין סיכון מופחת לסרטן מעי גס, ריאות, שד וערמונית, אך העדויות בנוגע להפחתת הסיכון לגידולים עוריים אינן חד-משמעיות. כעת הם ערכו מטה-אנליזה של מחקרים שבחנו את ההשפעות של אספירין, NSAID אחרים וטיפול באחת התרופות ממשפחה זו במניעת ממאירויות מסוג קרצינומה של תאי קשקש. קרצינומה של תאי קשקש הינה ממאירות עורית נפוצה, עם שכיחות גבוהה יותר באנשים בעלי גוון עור בהיר.

הסקירה כללה תשעה מחקרים: חמישה מחקרי מקרה-ביקורת, שלושה מחקרי עוקבה ומחקר אקראי-מבוקר אחד. מחקרים אלו דיווחו על תוצאות הטיפול באספירין ו-NSAID אחרים.

מהנתונים עולה כי בקרב מטופלים ב-NSAID שאינם אספירין תוארה ירידה משמעותית בסיכון לקרצינומה של תאי קשקש (יחס סיכויים של 0.85) וכך גם בקרב מטופלים בכל אחת מהתרופות ממשפחת NSAID (יחס סיכויים של 0.82), בהשוואה לאלו שלא נטלו תרופות אלו. הקשר היה הבולט ביותר בקרב אלו עם היסטוריה של גידולי עור אקטיניים או ממאירויות של קרטינוציטים.

בקרב מטופלים באספירין תועד סיכון מופחת (יחס סיכויים של 0.88) להתפתחות קרצינומה של תאי קשקש, אך עם מובהקות סטטיסטית גבולית. רק המחקר האקראי-מבוקר הדגים קשר מנה-תגובה, עם אספירין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ב-NSAID שאינם אספירין מלווה בהפחתה משמעותית של הסיכון להתפתחות SCC בהיקף של 15% וכי טיפול בתרופות אלו מביא לירידה בהיקף של 18%. הם מוסיפים כי טיפול מקומי ב-Diclofenac מאושר לנגעים מסוג Actinic Keratosis וכי תוצאות הסקירה מעלות אפשרות כי טיפול פומי באספירין ו-NSAID שאינם אספירין עשוי לסייע במניעת קרצינומה עורית של תאי קשקש.

J Invest Derm. Published online December 18, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה