גנטיקה

נוגדי דלקת שאינם סטרואידים מעלים את הסיכון לדימומים ואירועים תרומבואמבוליים בחולים עם פרפור פרוזדורים (Ann Intern Med)

בחולים עם פרפור פרוזדורים הנוטלים טיפול נוגד-קרישה קיים סיכון מוגבר לדימומים במידה ונוטלים גם טיפול בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (NSAID או Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs), גם עם טיפול לפרק זמן קצר, כך עולה ממחקר דני חדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

מהנתונים עולה כי אירועי דמם חמור תועדו ב1 מכל 400-500 חולים עם פרפור פרוזדורים שנחשף ל-NSAID במשך שבועיים והסיכון היה מוגבר הן עם מעכבים סלקטיביים של אנזים COX-2 והן עם נוגדי-דלקת שאינם סלקטיביים.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר National Patient Registry בדנמרק, הכולל מידע אודות אשפוזים ומינוני ותאריכי הנפקת מרשמים לטיפול תרופתי. הסקירה כללה כ-150,000 משתתפים, בחציון גיל של 75 שנים, שאושפזו עם אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים בין 1997 ועד 2011. במהלך חציון מעקב של 6.2 שנים, 35.6% מהמשתתפים קיבלו מרשם ל-NSAID.

מדד HAS-BLED הממוצע של המשתתפים עמד על 1.5 ומדד CHA2DS2VASc עמד על 2.8. כ-70% נטלו נוגד-טסיות או טיפול נוגד-קרישה פומי.

מהנתונים עולה כי אירועי דמם חמורים, כולל דימום תוך-גולגולתי ודימום ממערכת העיכול, תועדו ב11.4% מהמטופלים ואירועים תרומבואמבוליים תועדו ב-13%. הסיכון האבסולוטי לדימום חמור עם 14 ימי טיפול רציף ב-NSAID עמד על 3.5 אירועים ל-1,000 מטופלים, בהשוואה ל-1.5 אירועים ל-1,000 מטופלים שלא נחשפו ל-NSAID, עם הבדל אבסולוטי בסיכון של 1.9 אירועים ל-1,000 מטופלים. בחולים בהם הוחלט על מתן טיפול פומי בנוגדי-קרישה, ההבדל בסיכון האבסולוטי עמד על 2.5 אירועים ל-1,000 מטופלים.

מכאן עולה כי אירועי דמם חמור תועדו ב-1 מכל 400-500 חולים שנחשפו ל-NSAID במשך שבועיים. הסיכון האבסולוטי המוגבר לדימומים חמורים ותרומבואמבוליזם תואר עם כל משטרי הטיפול האנטי-תרומבוטי (טיפול בנוגד-טסיות יחיד או משולב, טיפול בנוגד-קרישה או שילוב טיפול בנוגד-קרישה עם נוגד-טסיות).

מהמחקר עולה כי הסיכון לאירועי דמם חמורים עם NSAID גבוה כפליים בהשוואה לאלו שאינם נוטלים NSAID. עוד תוארה עליה בסיכון לתרומבואמבוליזם.

אעפ”י שכל סוגי ה-NSAID מלווים בסיכון מוגבר, עם Diclofenac, Naproxen ו-Rofecoxib (שאינו משווק עוד), הודגם סיכון מוגבר במיוחד. לדוגמא, עם Diclofenac יחס הסיכון לדימום חמור עמד על 3.08.

העובדה כי הסיכון לדימום חמור תואר כבר עם טיפול בן שבועיים מטרידה ומעידה כי אין חלון טיפול בטוח. לציין כי נרשמה גם עליה בסיכון לתמותה לאחר אירוע לא-פטאלי של דימום חמור במהלך טיפול ב-NSAID. בנוסף, מינון גבוה של NSAID לווה בסיכון אינקרמנטלי לדימום, רמז לקשר מנה-תגובה.

ממצאי  המחקר תומכים בהמלצות קודמות לפיהן יש להימנע מטיפול ב-NSAID אלא לאחר מיצוי כל אפשרויות הטיפול האחרות, דוגמת פיזיותרפיה, פראצטמול או משככי כאבים חליפים.

Ann Intern Med. 2014;161:690-698

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה