גנטיקה

בדיקה גנטית מנבאת הישנות סרטן ערמונית (Lancet Oncol.)

בדיקה גנטית חדשה המבוססת על טביעת האצבע הייחודית של סרטן הערמונית עשויה לנבא במדויק הישנות של המחלה בגברים לאחר טיפול מקומי, ולהבחין בין חולים הנדרשים לטיפול סיסטמי נוסף ואלו שאינם נדרשים לטיפול זה. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Lancet Oncology.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מהווים פתרון לבעיה בטיפול בגברים עם מחלה אגרסיבית, הצפויה להישנות בשיעורים של 30%-50% בשל מחלה מיקרוסקופית נסתרת, שכבר מצויה מחוץ לבלוטת  הערמונית בעת הטיפול הראשוני.

לפיתוח הבדיקה הגנטית, החוקרים בחנו את דגימות הדנ”א בלבד או בשילוב עם מדידות היפוקסיה בתוך בלוטת הערמונית מתאי סרטן ערמונית שנלקחו במהלך ביופסיה. 126 החולים היו בסיכון נמוך-עד-בינוני וטופלו בהקרנות עם מעקב ממוצע של 7.8 שנים לאחר מכן. החוקרים זיהו ארבעה מדדים פרוגנוסטיים המנבאים הישנות סרטן ערמונית.

הם המשיכו ואישרו את התוקף של מדדים אלו בשני מדגמים נפרדים  – אחד שכלל 154 גברים שטופלו בניו-יורק ומדגם אחר של חולים שטופלו בקיימברידג’, בריטניה. כל המשתתפים עברו כריתה רדיקאלית של הערמונית וסווגו כבעלי סיכון נמוך עד גבוה.

בשנתיים לאחר טיפול מקומי, החוקרים זיהו דפוס ייחודי של שינויים גנטיים וכרומוזומואליים שניבא הישנות מוקדם של סרטן ערמונית. בחולים עם חותמת גנטית ייחודית זו תועד סיכוי הישנות של 50% לאחר טיפול מקומי.

מנגד, בחולים ללא החותמת הגנטית הנ”ל סיכויי הכישלון של טיפול מקומי היו נמוכים מ-10% ולכן אין מקום לשינוי הטיפול בגברים ללא החותמת הגנטית הנ”ל בתאי הגידול.

הבדיקה המנבאת עשויה לסייע בזיהוי החולים בסיכון הגבוה ביותר להישנות מחלה, בדיוק של 80% בתוך שלושה ימים בלבד. הבדיקה עשויה לסייע בהגדלת שיעורי ההחלמה בחולים בסיכון בינוני-עד-גבוה ע”י מניעת התקדמות לממאירות מפושטת ולכן הפוטנציאל הקליני הוא אדיר.

Lancet Oncol. Published online November 13, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה